Medarbetare blir friskare om chefen lär sig mer om människan

Report this content

Ny forskning visar: Medarbetare blir friskare om chefen lär sig mer om människan Om chefer får ökade kunskaper om hur individer och grupper fungerar, blir deras medarbetare fysiskt friska. De känner dessutom större möjlighet att påverka sin arbetssituation. Det visar resultatet av en studie som finansierats av SPP. Den genomfördes på SPPs huvudkontor i Stockholm under ledning av professor Töres Theorell, Institutet för Psykosocial Miljömedicin, Karolinska Institutet. I studien som pågick under ett helt år ingick ett stort antal chefer och deras medarbetare på Försäkringsbolaget SPP. Cheferna utbildades i frågor som bland annat rör relationer mellan människor och inom grupper, och vad som händer i olika livsfaser. Föreläsningar och diskussioner om stress och mobbning, hur hjärnan fungerar, hur man hanterar människors kriser ingick också. Vid tre tillfällen - före, under och efter chefernas utbildning - fick de anställda genomgå omfattande medicinska undersökningar. En kontrollgrupp, där cheferna inte fick utbildning, undersöktes också. Syftet har varit att ta reda på om chefsutbildning i människokunskap leder till att medarbetare får bättre hälsa. - Det visade sig att i de grupper där cheferna utbildats hade medarbetarna blivit friskare. Inte nog med det - de kände också att de kunde påverka sin arbetssituation bättre, säger Töres Theorell. Den utbildning som erbjöds cheferna har haft positiv effekt på de anställda. I kontrollgruppen, som fick samma medicinska värden kontrollerade, syntes nämligen ingen förbättring efter det år som studien pågått. - Vi har dragit två viktiga slutsatser av den här studien. Vi kan bevisa att det lönar sig att öka chefers kunskaper om den biologiska människan. Medarbetarna mår bättre. Vi har också erfarit vikten av att utbildningen portioneras ut under en längre tid, så att varje chef successivt har möjlighet att bygga upp sin erfarenhet. 40 000 företag i Sverige har sina anställda försäkrade i SPP. När en anställd är långtids- sjukskriven får han eller hon sjukersättning från SPP. - När SPP Hälsa bildades 1997 såg vi med oro på utvecklingen av antalet långtidssjukskrivna. Sedan dess har läget förvärrats. Vi följer nu händelseutvecklingen. Antalet långtidssjukskrivna har ökat med 23 procent under det senaste året. Kostnaderna för samhället och för företag är enorma. Det är en utveckling som SPP nu försöker stävja, bland annat genom forskningsinsatser. Ett sätt att minska ohälsa på arbetsplatser och därmed kostnaderna, är just att öka chefernas kunskaper om människor och hur de fungerar i olika situationer. Den form av utbildning för chefer, som vi genomfört och nu ser resultatet av, bekräftar detta, säger Birgitta Rolander, chef för SPP Hälsa. För mer information kontakta: Töres Theorell, Institutet för Psykosocial Miljömedicin, tfn 08-728 69 50 Birgitta Rolander, SPP Hälsa, tfn 08-441 65 50, 070-876 39 84 Försäkringsbolaget SPP är Nordens största liv- och pensionsförsäkringskoncern med 1,8 miljoner försäkringar och cirka 360 miljarder kronor i totalt förvaltade tillgångar i koncernen. Huvudverk- samheten är att hantera de tjänstepensionsförsäkringar som baseras på den ITP-plan som SAF och PTK kommit överens om. SPP, Affärsområde Sjukförsäkring & Hälsa har ansvar för SPPs sjukförsäkringar som är en av de största sjukförsäkringsrörelserna i Sverige med 600 000 försäkrade. Genom att aktivt verka för prevention och rehabilitering förebygger eller förkortar SPP Hälsa långa sjukskrivningar och förtidspensioneringarna minskar. Hälsa stödjer också forskning och utvecklar egna produkter och tjänster inom vård och hälsa. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/08/20000208BIT00520/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/08/20000208BIT00520/bit0002.pdf