SPP nu näst störst på livmarknaden

Report this content

SPP nu näst störst på livmarknaden SPP avancerade 2001 till Sveriges näst största bolag på den konkurrensutsatta livförsäkrings-marknaden mätt i nyteckningsvärde. SPP är det bolag som ökat sin marknadsandel mest på den starkt växande konkurrensutsatta tjänstepensionsmarknaden sedan 1995. SPPs premieinkomst ökade under 2001 med 26 procent och har de senaste fem åren i snitt ökat med 23 procent per år. - Att SPP varit så framgångsrikt beror på att redan när vi startade bolaget 1994 så valde vi att fokusera på tjänstepensionsmarknaden. Den bedömdes få en stark och stabil tillväxt. Denna marknad växer, bland annat till följd av reallöneökningar, även när andra marknader viker, säger Anders Östryd, vd i SPP, med anledning av Försäkringsförbundets årsrapport. - 2001 var nyteckningsvärdet inom tjänstepensionsmarknaden 101 miljarder kronor, vilket är 65 procent av hela livmarknaden mot 40 procent bara för ett par år sedan. SPP har gått från en marknadsandel på sju procent 1995 till 20 procent 2001, säger Östryd. Marknadsandelar nyteckningsvärde i %, 1995-2001 (konkurrensutsatt tjänstepension) 199 200 5 1 SPP 7 20 Folksam 2 6 LF 10 8 Skandia 36 29 SEB 24 12 Trygg AMF - 11 - AMF, som inte fanns på marknaden 1995, fick förra året en marknadsandel på elva procent. Ökningen beror i huvudsak på ålderssänkningen i kollektivavtalet mellan Svenskt Näringsliv och LO som gynnade AMF och Folksam, (se bild). - Det blir också allt tydligare vilken bra kombination SPP och Handelsbanken Liv utgör genom SPPs styrka på tjänstepension och Handelsbanken Livs på kapitalförsäkring. Handelsbanken Livs kapitalförsäkring säljs nu också på SPPs tjänstepensionsmarknad, vilket mottagits mycket väl. Samtidigt har tjänstepensionsaffären samlats i SPP och säljs nu både genom SPPs egen organisation direkt och bankkontoren. Tillsammans är vi näst störst på alla marknader med 19 procent av den totala livmarknaden, 22 procent av tjänstepensionsmarknaden och 26 procent på privat pensionsförsäkring, säger Anders Östryd. Mer information Anders Östryd, vd 070-954 35 00 Nytt nr från 18/208-556 854 87 Ulf Magnusson, presskontakt 070-544 68 28 Nytt nr från 18/2 08-556 854 64 Bo Söderström, 08-550 454 45 Nytt nr från 18/1208-556 854 35 OBSERVERA: Klockan 13:00 idag fredag flyttar vi till nytt huvudkontor och kan bara nås på angivna mobiltelefonnummer. Dessa samt ytterligare några bilder finns i läsvänligare skick på www.spp.se under Om SPP, Marknad. [REMOVED GRAPHICS][REMOVED GRAPHICS] [REMOVED GRAPHICS][REMOVED GRAPHICS] [REMOVED GRAPHICS][REMOVED GRAPHICS] SPP är Sveriges näst största försäkringsbolag för liv- och pensionsförsäkringar mätt i nyteckning. Vi verkar inom det konkurrensutsatta tjänstepensionsområdet där arbetsgivare och anställda fritt kan välja försäkringsgivare. Vi förvaltar cirka 90 miljarder för 23 000 företag och närmare 770 000 försäkrade. Hemsida: www.spp.se. E-post: ulf.magnusson@spp.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/15/20020214BIT01170/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/15/20020214BIT01170/bit0001.pdf