SPP Pension & Försäkring AB (publ): Dom i Förvaltningsrätten

Report this content

SPP Pension & Försäkring AB (publ) (SPP) erhåller inte tillstånd att medräkna förlagslån om 700 miljoner kronor i kapitalbasen.

Förvaltningsrätten i Stockholm har i dom den 9 december 2015 inte medgivit SPP tillstånd att medräkna ett förlagslån om 700 miljoner kronor i kapitalbasen.

Domen avser ett av SPP överklagat beslut som meddelats av Finansinspektionen (FI) den 5 december 2014, där FI avslog SPPs ansökan om tillstånd att medräkna Förlagslånet i kapitalbasen.

Om SPP medgivits tillstånd att medräkna Förlagslånet i kapitalbasen skulle SPPs solvenskvot förbättrats med 0,16, enligt nuvarande solvensregelverk. Domen innebär också att SPP tills vidare inte kommer att få medräkna Förlagslånet i kapitalbasen enligt regelverket Solvens II som träder ikraft den 1 januari 2016. Solvensen för SPP räknat enligt Solvens II är fortsatt betryggande även utan medräkning av förlagslånet.

SPP kommer att analysera domen innan man tar ställning till ett eventuellt överklagande.

9. december 2015

Ytterligare information kan lämnas av:

Kommunikationschef Åsa Wallenberg

Telefon +46 8 451 71 83

asa.wallenberg@spp.se

Vice President Capital Management Storebrand Lars Kramer

Telefon +47 900 68 287

lars.kramer@storebrand.no

Informationen är sådan som SPP Pension & Försäkring AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.