Alecta blir nya namnet på SPPs moderbolag

Alecta blir nya namnet på SPPs moderbolag Försäkringsbolaget SPP, ömsesidigt, byter namn till Alecta pensionsförsäkring, ömsesidigt. Detta beslutades idag på SPPs överstyrelsemöte. Namnbytet, som genomförs den 1 februari 2001, sker till följd av den planerade försäljningen av SPP Liv och SPP Fonder. I försäljningen ingår varumärket SPP. Förhandlingar med ett antal presumtiva köpare pågår. På överstyrelsemötet beslutades också att uppdra åt styrelsen och VD att slutföra försäljningen. Genom försäljningen koncentreras Alectas verksamhet på den kollektivavtalade ITP-planen. Uppdraget från SAF och PTK att förvalta denna plan blir kärnan i Alectas verksamhet som omfattar cirka 15 miljarder i premieinkomst och 360 miljarder i förvaltat kapital. Alecta kommer att ha totalt cirka 28 000 kundföretag och 1,4 miljoner försäkrade. - Med ITP-affären som bas är Alecta även fortsättningsvis den största aktören på den svenska tjänstepensionsmarknaden. Våra nuvarande dotterbolag som tar med sig varumärket SPP får också en spännande och utmanande framtid inom ramen för en ny företagsgruppering, kommenterar koncernchefen för SPP, Lars Otterbeck. För ytterligare information kontakta: Lars Otterbeck, koncernchef, 08-441 66 60 Cecilia Schön Jansson, informationsdirektör, 08-441 93 50 eller 070-526 93 50 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/11/20001211BIT00910/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/11/20001211BIT00910/bit0002.pdf