• SPP/

Försäljning och köp av dispositionsrätt för SPPs överskottsmedel: Första affärerna genomförda - snittkurs på 78,9 procent Alfa Handelsplats AB har nu genomfört den första matchningen mellan säljare och köpare av dispositionsrätter för de s k företagsanknutna medlen (SPPs allokerade överskottsmedel). Alfa Handelsplats AB är ett dotterbolag till SPP som har till uppgift att underlätta för företag som önskar sälja eller köpa dispositionsrätten till företagsanknutna medel. På ett smidigt sätt erbjuder handelsplatsen köpare och säljare att komma i kontakt med varandra. Efter prövning i en särskild nämnd, Alfanämnden, matchas köpare och säljare på handelsplatsen, som också sedan sköter all administration vid köp och försäljning. - Den första matchningen visade en prisförväntan från säljarna på mellan 60 - 100 procent av utbjudet belopp, säger Eva Ejlertsson Åström, vd för Alfa Handelsplats AB. Köparna var beredda att betala mellan 61 - 80 procent. Volymmässigt fanns på såväl sälj- som köpsidan en koncentration i skiktet 75-80 procent. Detta resulterade i att vi vid den första matchningen kunde förmedla dispositionsrätter till ett nominellt värde av 17 miljoner kronor till en snittkurs på 78,9 procent. - Intresset för handelsplatsen är stor. För närvarande har vi köporder på närmare 77 miljoner kronor. Det finns också ett stort antal presumtiva säljare som just nu ligger och väntar på beslut om godkännande i Alfanämnden. Vi räknar med att vi kan göra en ny matchning i månadsskiftet november/december och då har vi anledning tro att ännu högre belopp av dispositionsrätter kommer att byta ägare. För mer information kontakta: Eva Ejlertsson Åström, vd, Alfa Handelsplats AB, 08-441 63 35, eva.ejlertsson.a@spp.se Per Gustafsson, jurist, Alfa Handelsplats AB, 08-441 67 05, per.gustafsson@spp.se Cecilia Schön Jansson, informationsdirektör, SPP, 08-441 93 50. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/15/20001115BIT00760/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/15/20001115BIT00760/bit0002.pdf