Information om SPP-medlen i mitten av maj

Information om SPP-medlen i mitten av maj I mitten av maj kommer 43 000 företag som är kunder till SPP-koncernen att få ett brev med sammanfattning av de regler som gäller för att få använda SPPs överskottsmedel, s k företagsanknutna medel. Sammanfattningen finns också publicerad på SPPs hemsida på Internet sedan 28 april. Det är totalt cirka 75 miljarder kronor som ska fördelas. I oktober 1999 fick företagen besked om storleken på de medel som allokerats för deras räkning. En första kontant utbetalning kommer att påbörjas den 31 augusti. För betalning av löpande ITP-premier kan medlen börja användas den 1 november och för övriga premier gäller 1 december. Om man använder medlen till premier utöver vad ITP-planen kräver kan man dessutom få kontant utbetalning med början den 1 december. Den initiala kontanta utbetalningen sker med det högsta av följande tre belopp: * 100 000 kr eller det lägre belopp som motsvarar arbetsgivarens företagsanknutna medel * 20 procent av arbetsgivarens företagsanknutna medel * Arbetsgivarens premier för avtalspensionering och FPG/PRI-inlösen under perioden 1 juli 1998 - 30 november 2000. Företagen kan bekosta 80 procent av premier för liv- och sjukförsäkring med företagsanknutna medel. Försäkringarna kan tecknas i vilket försäkringsbolag eller vilken försäkringsförening som helst, så länge premien avser ITP-försäkrade anställda eller tidigare anställda. Det är arbetsgivaren som har rätten att disponera medlen. I vissa fall krävs beslut tillsammans med företrädare för de anställda. Ett grundläggande krav är att arbetsgivaren har pensioneringsavtal med moderbolaget Försäkringsbolaget SPP eller dotterbolaget SPP Liv. I mitten av juni kommer företagen att få ytterligare detaljerad information om regelverket och de administrativa rutinerna. För ytterligare information Björn Nilsson, direktör, SPP, tfn 08-441 61 10 Klas Råsäter, informationsdirektör, SPP, tfn 08-441 69 75 Sammanfattning av reglerna finns på www.spp.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/28/20000428BIT00970/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/28/20000428BIT00970/bit0002.pdf