ITP-pensionerna höjs med en procent

ITP-pensionerna höjs med en procent SPPs styrelse har beslutat att för år 2001 höja pensionerna för ITP- pensionärer med 1,0 procent i jämförelse med 2000 års pensionsnivå. Värdet av fribrev höjs med samma procenttal. Den beslutade ökningen överensstämmer med ökningen av konsumentprisindex (KPI) mellan september 1999 och september 2000. Enligt regeltillämpningen för ITP-avtalet kan höjningen högst motsvara ökningen av KPI. Beslut om ny allokering i mars 2001 SPPs styrelse har bestämt att beslut om eventuell ny allokering av SPPs överskott skall fattas i mars 2001. Från och med innevarande år gäller en ny försäkringsrörelselag vilken får till följd att SPP, senast vid utgången av år 2001, måste göra större försäkringsavsättningar än vad som gäller med nuvarande redovisningsregler. Dessa nya förutsättningar för SPPs konsolideringspolicy, tillsammans med hittills vunna erfarenheter av det första allokeringsbeslutet, måste noggrant analyseras. SPPs arbete med utvärderingen har redan påbörjats och ska vara klart under första kvartalet 2001. Resultatet av utvärderingen kommer att ligga till grund för en eventuell ändring av konsolideringspolicyn och för beslut om ny allokering under 2001. Beslutet om konsolideringspolicy för SPP och regler för fördelning av SPPs överskott fattades i december 1998. Beslutet innebar också att en utvärdering av konsolideringspolicyn skulle göras efter utgången av år 2000. Under år 1999/2000 har en omfattande allokering av SPPs överskott gjorts till företagen och de försäkrade. För ytterligare information kontakta: Lars Otterbeck, koncernchef, telefon 08-441 66 60 Cecilia Schön Jansson, informationsdirektör, telefon 08-441 93 50 eller 070-526 93 50 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/14/20001214BIT00860/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/14/20001214BIT00860/bit0002.pdf