Lars Otterbeck ny VD i SPP

Lars Otterbeck ny VD i SPP Till ny verkställande direktör för Försäkringsbolaget SPP har utsetts Lars Otterbeck. Han är för närvarande VD för D&D Dagligvaror AB och efterträder Bo Eklöf den 1 juni. Lars Otterbeck tar dock redan 1 maj över ansvaret för den förändring av SPP-koncernens struktur som beslutats. Lars Otterbeck, 57 år, är docent vid Handelshögskolan i Stockholm, där han var verksam till 1980. De senaste 20 åren har han arbetat inom Axel Johnsson Gruppen i en rad internationella befattningar och sedan 1992 i dagligvaruhandeln. Han var ordförande i HAO 1992-97 och vice ordförande i SAF 1995-98. Lars Otterbeck är ledamot av SPPs styrelse sedan 1992. Den strukturförändring som ska genomföras i SPP-koncernen innebär att all konkurrensutsatt verksamhet, främst SPP Liv och SPP Fonder, ska separeras från den kollektivavtalade ITP-verksamhet som drivs med ensamrätt i moderbolaget. För den konkurrensutsatta delen, som kommer att arbeta under SPPs varumärke, söks en ny ägarbild fristående från SPP. Den kollektivavtalade verksamheten kommer att drivas vidare i nuvarande moderbolag under nytt namn. För ytterligare information kontakta: Cecilia Schön, bitr. Informationsdirektör, tel. 441 93 50 eller 070 526 93 50 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/18/20000418BIT00280/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/18/20000418BIT00280/bit0002.pdf