Nyhet i PPM-valet: SPP inför kostnadsfritt återbetalningsskydd

Nyhet i PPM-valet: SPP inför kostnadsfritt återbetalningsskydd Premiepensionspengarna tillfaller inte de anhöriga i händelse av dödsfall. Premiepensionsmyndigheten (PPM), som är den tilltänkta försäkringsgivaren i PPM-systemet, erbjuder inte pensionsspararna att teckna efterlevandeskydd för sina nära förrän tidigast år 2002. Även om SPP anser att efterlevandeskyddet inte är en avgörande fråga i PPM-valet, erbjuder nu SPP sina kunder, som en extra trygghet, kostnadsfritt återbetalningsskydd för det premiepensionskapital som sparas i SPP. Jonas Derninger, PPM-ansvarig SPP: - Premiepensionsvalet är ett pensionsval och då är återbetalningsskyddet ett naturligt inslag. Vi har tidigare tolkat syftet med PPM-systemet som att PPM ansvarar för försäkringsfrågorna och kundkontakterna, medan bank- och försäkringsbranschen ansvarar för fondförvaltningen. Vi ser nu en annan utveckling. PPM kan ännu inte förmedla efterlevandeskydd. Vidare är PPM nu positiv till att lämna ut uppgifter vid dödsfall. Därigenom har de indirekt uppmanat oss att ta ansvar för efterlevandeskyddet. Kunder som väljer SPP får nu återbetalningsskydd utan avgift. Vi tror dock att våra kunder väljer oss främst för att vi har en trovärdig hantering av deras pensionspengar till låga avgifter. Återbetalningsskyddet gäller det kapital som sparas i SPP och gäller fram till och med 2002. För att omfattas av återbetalningsskyddet krävs att kunden fyller i en blankett som kommer att finnas på SPPs hemsida www.spp.se, eller som kan beställas från vår telefonkundtjänst Svar På Premiepensionen 020-160 06 60. För ytterligare information Jonas Derninger, PPM-ansvarig, SPP, tfn 08-441 92 86 Jakob Carlsson, Koncerncontroller, SPP, tfn 08-441 60 66 Cecilia Schön, Informationsdirektör, SPP, tfn 08-441 93 50 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/10/20001010BIT00410/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/10/20001010BIT00410/bit0002.pdf