SPP separerar konkurrensutsatt verksamhet

SPP separerar konkurrensutsatt verksamhet Den konkurrensutsatta verksamheten inom SPP-koncernen, främst SPP Liv och SPP Fonder, ska separeras från den kollektivtalade ITP-verksamhet som drivs med ensamrätt i moderbolaget. För den konkurrensutsatta delen, som kommer att arbeta under SPPs varumärke, söks en ny ägarbild fristående från SPP. Den kollektivavtalade verksamheten med ensamrätt kommer att drivas vidare i nuvarande moderbolag under nytt namn. Bakgrunden till det principbeslut som SPPs koncernstyrelse nu har tagit är att man främst vill ge SPP Liv, som vuxit starkt, en mer självständig roll på försäkringsmarknaden. Genom en försäljning kan verksamheten i SPP Liv utvecklas helt på marknadens villkor, samtidigt som konkurrensen på marknaden därigenom förbättras. Med hänsyn till SPPs övriga uppdrag är det enligt styrelsens uppfattning inte möjligt att inom nuvarande ram ge SPP Liv tillräckligt stöd för en sådan roll. För personalen uppnås genom strukturförändringen en tydlighet i uppdragen. SPPs traditionella huvudverksamhet är att på uppdrag av arbetsgivarna (SAF) och tjänstemannaorganisationerna (PTK) förvalta den förmånsbaserade delen av ITP-avtalet. I och med införande av ITPK och alternativ ITP 1990 kom SPP att erbjuda även premiebaserad tjänstepension i konkurrens med andra försäkringsbolag. Denna verksamhet har bedrivits av dotterbolaget SPP Liv. SPPs styrelse har konstaterat att det är svårt att driva uppdragsverksamhet med ensamrätt (ITP-uppdraget) tillsammans med konkurrensutsatt verksamhet inom samma företagsgrupp. Tidsplanen för förändring av SPP-koncernens struktur har ännu inte fastställts, men arbetet ska bedrivas med högsta prioritet. För frågor kontakta Bo Eklöf, koncernchef, SPP, tfn 08-441 60 50 Klas Råsäter, informationsdirektör, SPP, tfn 08-441 69 75 Cecilia Schön, bitr. informationsdirektör, SPP, tfn 08-441 93 50 Försäkringsbolaget SPP är Nordens största liv- och pensionsförsäkringskoncern med 1,9 miljoner försäkringar och cirka 440 miljarder kronor i totalt förvaltade tillgångar i koncernen. Huvudverk- samheten är att hantera de tjänstepensionsförsäkringar som baseras på den ITP-plan som SAF och PTK kommit överens om. SPP verkar genom dotterbolagen SPP Liv och SPP Kapitalförvaltning även på den konkurrensutsatta delen av marknaden för tjänstepensioner samt på marknaden för fonder och kapitalförvaltning. Uttalande av SPPs koncernchef Bo Eklöf -Genom sitt principbeslut har nu arbetsmarknadsparterna, som representerar SPPs kundföretag och försäkrade, och styrelsen givit klart besked om hur man ser på SPP-koncernens framtid, säger SPPs koncernchef Bo Eklöf. Den osäkerhet om inriktningen som förelegat ett antal år är undanröjd. - Den konkurrensutsatta verksamhet som vi driver inom främst SPP Liv och SPP Fonder har varit synnerligen framgångsrik, säger Bo Eklöf. SPP Liv har på några få år etablerat sig som en av de ledande aktörerna på marknaden för konkurrensutsatt tjänstepension, ett segment som växer mycket snabbt. Även på marknaden för privatbetald pensionsförsäkring har man nått betydande framgångar. SPP Liv kommer därför att vara en mycket intressant partner i en ny ägarkonstellation. Även SPP Fonder tillväxer snabbt. - I moderbolaget har vi även i fortsättningen ambitionen att på bästa sätt utföra det uppdrag arbetsmarknadsparterna och deras medlemmar givit oss. God kundservice och låga kostnader är några av våra ledstjärnor, säger Bo Eklöf. - Vi ska arbeta för att både den konkurrensutsatta delen av den nuvarande koncernen och den uppdragsstyrda delen ska få så goda möjligheter som möjligt för att utvecklas vidare på ett positivt sätt. Både företagskunder och individuella försäkrade ska i slutänden uppleva förändringarna som positiva, säger Bo Eklöf. - Internt i koncernen kan självfallet omställningsperioden komma upplevas som ansträngande, säger Bo Eklöf. Ledningens strävan är dock att så fort det över huvud taget är möjligt ge besked om den nya strukturen och medarbetarnas plats i den. Oavsett i vilken del av SPP-koncernen som man idag arbetar är utmaningarna för framtiden intressanta och spännande. Fakta om SPP-koncernen Försäkringsbolaget SPP, ömsesidigt är moderbolag i SPP-koncernen. Bolaget bildades 1917. På uppdrag av SAF och PTK administrerar moderbolaget huvuddelen av ITP- planen, det vill säga de kollektivavtalade tjänstepensionerna för privatanställda tjänstemän. Dotterbolaget SPP Liv är ett av de två ledande bolagen inom konkurrensutsatt tjänstepension. Dotterbolaget SPP Kapitalförvaltning är en av de största kapitalförvaltarna i Norden och förvaltar moderbolagets och SPP Livs placeringsportföljer och tar även externa förvaltningsuppdrag. Placeringarna görs i räntebärande värdepapper, aktier och fastigheter. SPP Fonder är dotterbolag till SPP Kapitalförvaltning. SPP-koncernen förvaltar tillgångar med ett marknadsvärde av cirka 440 miljarder kronor för omkring 43 000 företagskunder och 1,9 miljoner försäkringar. Under 1999 betalde SPP-koncernen ut drygt 12,6 miljarder kronor i pensioner och andra ersättningar. Koncernen har totalt cirka 1300 anställda i Sverige och ett 70-tal utanför Sverige. Fakta om SPP Liv SPP Liv har sedan starten 1994 utvecklats mycket framgångsrikt och är nu ett av de fyra största bolagen på den totala livförsäkringsmarknaden. 1994 hade man tre procent av marknaden för konkurrensutsatt tjänstepension. 1999 var SPP Livs marknadsandel, enligt Försäkringsförbundets statistik 24 procent, mätt som andel av nyteckningsvärdet. På marknaden för privatbetald pensionsförsäkring har SPP Liv på fyra år ökat sin andel från två till 17 procent. SPP Liv hade 1999 en premieinkomst på 7,5 miljarder kronor och en kapitalavkastning på 11 miljarder kronor. SPP Livs placeringsportfölj har ett värde av cirka 85 miljarder kronor. Årets resultat 1999 var för SPP Liv 10 miljarder kronor vilket är mer än en fördubbling jämfört med 1998. Antalet anställda i SPP Liv är cirka 450 personer. SPP Liv är delägare i internationell försäkringsverksamhet i Irland och Guernsey. Fakta om SPP Fonder SPP Fonder startade sin verksamhet 1996 och har fortfarande en förhållandevis blygsam marknadsandel. Bankerna dominerar fondmarknaden i Sverige, men SPP Fonder har vuxit mycket snabbt och fördubblade under 1999 sin marknadsandel från 0,2 till 0,4 procent. 1999 förvaltade företaget drygt 3,5 miljarder kronor, vilket var en ökning med över 170 procent på ett år. Antalet kunder ökade med 36 procent. SPP Fonder har för närvarande 19 fonder i sitt sortiment. De kan utnyttjas får såväl fondförsäkring som fondsparande utan försäkringsanknytning. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/04/20000404BIT00470/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/04/20000404BIT00470/bit0002.pdf