• SPP/

SPPs senaste statistik visar: Fyra gånger fler utbrända och deprimerade på två år Fler och fler tjänstemän är sjukskrivna under lång tid, visar den senaste statistiken från försäkringsbolaget SPP. Antalet långtidssjukskrivna har ökat med 35 procent mellan första halvåret 1999 och första halvåret i år. Av alla långa sjukskrivningar svarar diagnoserna stress, depression och utbrändhet för 29 procent och är därmed den vanligaste orsaken till sjukskrivning som varar längre än tre månader. Diagnoserna stress, depression och utbrändhet i sig har ökat med 112 procent mellan första halvåret 1999 och första halvåret i år. Sedan första halvåret 1998 har antalet långtidssjukskrivna med dessa diagnoser ökat nära fyra gånger. För långtidssjukskrivna i åldersgruppen 35-44 år uppgår dessa diagnoser i år till 39 procent, jämfört med 29 procent förra året och 17 procent 1998. Internationella forskare pekar nu på sambandet mellan dålig arbetsorganisation och utbrändhet. - Depression och utbrändhet är i första hand inte ett personligt problem utan ett organisationsproblem hävdade Christina Maslach, professor i psykologi, på en internationell psykologikonferens som hölls i Älvsjö i somras. Temat för konferensen var just stress. Andra forskare instämmer i detta: - Stressen uppstår vid dålig passform mellan arbete och person, vid konflikt mellan arbetsliv och privatliv, när vi inte får stöd och uppmuntran och när vi inte i tillräcklig utsträckning har kontroll över vårt eget arbete och vårt eget liv, säger Lennart Levi, professor em. vid institutionen för folkhälsovetenskap, avdelningen för stressforskning vid Karolinska Institutet. Lennart Levi har tillsammans med studierektor Inger Levi utarbetat en handledning om arbetsrelaterad stress på uppdrag av EU-kommissionen, kallad "Guidance on work-related stress". - Den arbetsrelaterade stressen orsakas av och bidrar till stora arbetsmiljöproblem, ekonomiska problem och hälsoproblem. Stress leder till mycket mänskligt lidande, sjukdomar och död. Stressen får också mycket negativa konsekvenser för produktivitet och konkurrenskraft. Mycket av detta kan med största sannolikhet förebyggas på en mängd olika sätt. Ett sätt är att arbeta efter verktyget Sambandet, som SPP tagit fram. Det är en metod som jag tror många företag kan ha nytta av, avslutar Lennart Levi. SPP Hälsa & Välfärd följer noga utvecklingen av diagnoserna för långtidssjukskrivningar och därmed också behandlingsformerna. Över 600 000 tjänstemän i 40 000 företag har genom sin anställning sjukförsäkring tecknad i SPP. - Sambandet, som vi utvecklat, är en modell som utgår från helheten och ser både till hälsoläget, lönsamheten och konkurrenskraften i organisationen, säger Birgitta Rolander, chef för SPP Hälsa & Välfärd. Sambandet kan användas för att ta temperaturen på arbetsplatsen. För en rimlig kostnad kan företagen få experthjälp med analyser som ger indikationer på vad som är bra och vad som kan förbättras, säger Birgitta Rolander vidare. [removed graphics] Källa: SPP, Division Hälsa & Välfärd Diagrammet visar utvecklingen av antalet sjukskrivningar med diagnoserna depression och utbrändhet. Här jämförs första halvåret 1998 (=basår) med de första halvåren 1999 och 2000. För mer information kontakta: Birgitta Rolander, SPP Hälsa & Välfärd, tel 08 - 441 65 50, 070-876 39 84, e- post birgitta.rolander@spp.se Handledningen "Guidance on work-related stress" kan beställas kostnadsfritt från Europeiska kommissionens representation i Sverige, tel 08-562 444 11, fax 08-562 444 12. Försäkringsbolaget SPP är Nordens största liv- och pensionsförsäkringskoncern med 1,9 miljoner försäkringar och cirka 440 miljarder kronor i totalt förvaltade tillgångar i koncernen. Huvudverksamheten är att hantera de tjänstepensionsförsäkringar som baseras på den ITP-plan som SAF och PTK kommit överens om. Division Hälsa & Välfärd vill minska sjukfrånvaron genom att skapa förutsättningar för bättre hälsa på arbetsplatsen. Genom att aktivt verka för prevention och rehabilitering förebygger eller förkortar SPP Hälsa & Välfärd långa sjukskrivningar och förtidspensioneringar. SPP Hälsa & Välfärd stöder också forskning och utvecklar egna produkter och tjänster inom vård och hälsa. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/04/20000904BIT00800/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/04/20000904BIT00800/bit0002.pdf