Stor osäkerhet inför premiepensionsvalet

Stor osäkerhet inför premiepensionsvalet Trots omfattande information från myndigheter och försäkringsbolag är svenskarna mycket osäkra inför premiepensionsvalet i höst. Det visar en undersökning som SIFO gjort på uppdrag av försäkringsbolaget SPP. 59 procent av den tillfrågade målgruppen känner sig mycket eller ganska osäkra inför det kommande valet. Undersökningen har genomförts under april och maj i år för att kartlägga svenskarnas kännedom om det nya premiepensionssystemet och hur man upplever detta. Informationsbehovet inför premiepensionsvalet är stort. 51 procent anser att de inte har tillräckligt med information för att de ska kunna göra sitt val. Det är vanligare bland äldre att man anser ha tillräckligt med information. Behovet av information är särskilt stort för yngre personer. 59 procent av den tillfrågade målgruppen känner sig mycket eller ganska osäkra inför det kommande valet. Kännedomen om premiepensionen är vag. 62 procent är osäkra över hur stor deras premiepension kan komma att bli. Yngre känner sig mer osäkra när det gäller valet av förvaltare. De anser också ofta att de inte har tillräckligt med information för att de ska kunna göra sitt val. Målgruppen för undersökningen är personer i åldern 16-55 år som förvärvsarbetat i ett år eller mer sedan 1994. Målgruppens storlek är 51 procent av den totala svenska populationen i åldern 15 år och uppåt, vilket motsvarar 3,7 miljoner människor. Undersökningen har genomförts via 1000 telefonintervjuer. För ytterligare information Pär Bäckman, vd SPP Fonder, tfn 08-441 92 33 Cecilia Schön, bitr. informationsdirektör, Koncernstab Information, SPP, tfn 08-441 93 50, 070-526 93 50 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/17/20000517BIT00410/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/17/20000517BIT00410/bit0002.pdf