Spray Network och Lycos Europe bildar Europas ledande online-mediabolag

Report this content

Inbjudan till presskonferens Spray Network och Lycos Europe bildar Europas ledande online-mediabolag Affären presenteras idag vid en inledande presskonferens i Frankfurt, där Lycos Europe är noterat på Neuer Markt. Direkt därefter kommer delar av ledningen för det nya Lycos Europe till Stockholm för att berätta om samgåendet. På plats i Stockholm finns Daniel Sachs, VD Spray Ventures och blivande styrelseledamot i Lycos Europe, samt Jens Uwe Intat, CFO/COO Lycos Europe. Datum Idag - torsdagen den 21 september 2000 Tid Klockan 16.00 Plats Spray Nybrogatan 55 Frågor Johan Sandström, informationschef Spray Network, 0709-64 52 42 Välkommen! Pressmeddelande den 21 september 2000 Lycos Europe förvärvar Spray Network och förstärker sin ledande marknadsposition i Europa @ Första större samgåendet mellan europeiska portalföretag: Lycos Europe köper Spray Network för 84,3 miljoner B-aktier och transaktionen värderas till 674 miljoner EUR. @ Marknadsledande: Det nya företaget blir marknadsledande i Europa, med 1 2 8,7 miljoner registrerade användare, 19 miljoner unika besökare per månad, och nästan en miljard pageviews per månad. De sammanlagda intäkterna uppgår proforma till 68,7 MEUR. @ Stora synergier och kompletterande styrkor: Det sammanslagna företaget kommer i det nya nätverket att kunna dra nytta av Lycos Europes säljorganisation och utvidga Spray Networks produkter och funktionalitet. @ Förstärkning av likviditet och aktieägarbas: I samband med affären visar huvudägarna i Spray Network - Spray Ventures och Investor - sitt långsiktiga engagemang genom en investering på 100 miljoner EUR, vilket ytterligare stärker Lycos Europes möjlighet till fortsatt produktutveckling och tillväxt. Spray Networks huvudägares andel av aktiekapitalet i Lycos Europe uppgår därmed till 29,26 procent. Kommentarer från företagsledning och huvudaktieägare Christoph Mohn, VD för Lycos Europe: "Förvärvet av Spray Network gör Lycos Europe till den ledande portalen i centrala och norra Europa. Spray Networks marknadsledande ställning i Skandinavien och Frankrike - både vad gäller räckvidd och popularitet - har åstadkommits tack vare en extremt konsumentinriktad produktutveckling, en stark position inom mobilt internet och en dynamisk, entreprenörs- inriktad företagskultur." Johan Ihrfelt, VD för Spray Network: "Att konsolidera med Lycos Europe handlar helt och hållet om en gemensam strävan att bli det ledande online-mediabolaget i Europa. Tillsammans har vi över 19 miljoner unika besökare och nästan en miljard pageviews per månad. Med denna betydande räckvidd och lokalt innehåll av hög kvalitet säkrar vi nu en position i den absoluta toppen" Bob Davis, vice styrelseordförande i Lycos Europe och koncernchef i Lycos, Inc.: "Vi är mycket glada åt den här affären. Inom mediabranschen är storlek och tillgång till kapital avgörande. Med förvärvet av Spray Network driver Lycos Europe den pågående konsolideringen i Europa och stärker ytterligare sin ställning som en dominerande aktör inom online-media. Dessutom har Lycos Europe med sin stora kassa en bra grund för framtida tillväxt och långsiktig lönsamhet. Daniel Sachs, styrelseordförande i Spray Network och VD för Spray Network Ventures: "Vi tror mycket på Spray Networks affär med Lycos Europe. Båda företagen har visat fantastisk tillväxt och kompletterar varandra strategiskt. Mediabranschen handlar om räckvidd och innehåll - och det nya Lycos Europe har bägge. Vår kärnverksamhet är att utveckla företag inom mediabranschen, och för oss är detta ett viktigt strategiskt innehav i en ledande pan- europeisk distributionskanal med en spännande framtid." Thomas Middlehoff, VD för Bertelsmann "Detta är en stor framgång för Lycos Europe. Som aktieägare är det mycket glädjande att se Lycos Europe ta steget till det ledande portalföretaget i Europa. Lycos Europe blir, med sina 19 miljoner användare, en allt viktigare pådrivande faktor i vår distributionsstrategi, och ger Bertelsmann ytterligare ett försprång som leverantör av innehåll och som världens ledande mediabolag på nätet" . Bakgrund och strategi Genom Lycos Europes förvärv av Spray Network bildas ett företag med marknadsledande ställning i Europa, med närmare en miljard pageviews per månad, 8,7 miljoner registrerade användare och 19 miljoner unika besökare i 12 länder. Spray Networks styrka i Skandinavien och Frankrike kompletterar Lycos Europes starka position i övriga Europa, framförallt som näst största aktör i Tyskland. Både Lycos Europe och Spray Network har vuxit snabbt. Förvärvet skapar en ännu större kritisk massa, vilket ger det sammanslagna företaget en ännu högre andel av den europeiska annonsmarknaden. Samgåendet kommer att medföra stora synergier och skalfördelar. Lycos Europes säljorganisation kommer även utnyttjas för Spray Network. Spray Networks produkter och funktionalitet kommer att spridas över Lycos Europes hela nätverk. Lycos Europes strategi att erbjuda ett brett mediautbud för alla tekniska plattformar kommer stärkas av Spray Networks kunnande inom mobilt internet och bredband. Lycos Europes övergripande mål är att uppnå och bevara en ledande position bland portalföretagen i Europa, med högsta räckvidd och kundlojalitet bland europeiska internetanvändare. Målet ska uppnås genom att sätta kunden i fokus och skapa nära relationer med användare. Lycos Europes varumärkesstrategi kommer att lyfta fram Lycos och Spray som två huvudvarumärken, riktade mot olika kompletterande segment. Dessa kommer stödjas av ett brett urval underliggande produkter och tjänster inom områdena Kommunikation, Access, Sök, Communities och Vertikala Kanaler. Lycos Europe har en rejäl teknisk och ekonomisk bas för fortsatt tillväxt och expansion med starka och engagerade aktieägare. De största aktieägarna är Lycos Inc., Bertelsmann/Gruner, Spray Ventures, Christoph Mohn och Investor. Företaget har ett rörelsekapital på 680 MEUR, efter den investering på 100 MEUR i företaget som gjorts av Spray Ventures och Investor. Styrelse och företagsledning Den verkställande ledningen i Lycos Europe, bestående av CEO Christoph Mohn och CFO/COO Jens Uwe Intat, kommer att förstärkas med Johan Ihrfelt. Han blir Executive Vice President i Lycos Europe, med ansvar för affärsområdet Spray Network. Styrelsen för Lycos Europe kommer också att utökas med Daniel Sachs, CEO Spray Ventures, och Jonas Svensson, Spray Ventures grundare. Transaktionen Lycos Europe och aktieägarna i Spray Network har träffat ett avtal, innebärande att Lycos Europe köper hela den utestående, samt den inom kort nyemitterade, aktiestocken i Spray Network, med betalning i form av 84,3 miljoner B-aktier i Lycos Europe, vilket motsvarar 27 procent av aktiekapitalet i Lycos Europe efter transaktionen. Utgående från slutkursen på Neuer Markt den 20 september 2000 för aktier i Lycos Europe, 8.0 EUR, värderas i transaktionen aktiekapitalet i Spray Network till 674,4 miljoner EUR. Spray Ventures och Investor har åtagit sig att inte avyttra dessa aktier under sex månader. Transaktionen förutsätter bland annat godkännande enligt gällande konkurrenslagstiftning och att aktierna tas emot för notering på Neuer Markt. Kontantinvestering av Spray Ventures och Investor Som en del av transaktionen kommer Spray Ventures att teckna sig för 7,9 miljoner B-aktier och Investor att teckna sig för 2,1 miljoner B-aktier i Lycos Europe, till kursen 10 EUR, vilket motsvarar ett kapitaltillskott på sammanlagt 100 MEUR. Detta kapitaltillskott kommer att användas för att finansiera det sammanslagna företagets fortsatta utveckling. Investeringen kommer att delas upp i fyra steg, omfattande 25 MEUR vardera. Det första steget tas när transaktionen genomförs, det andra den 1 januari 20001, det tredje den 1 juli 2001 och det sista den 1 januari 2002. Efter transaktionen och investeringen kommer Spray Ventures att äga 58,8 miljoner B-aktier i Lycos Europe, vilket motsvarar 18,3 procent av Lycos Europes förstärkta aktiekapital, och Investor kommer att äga 15,5 miljoner B-aktier i Lycos Europe, vilket motsvarar 4,8 procent av Lycos Europes förstärkta aktiekapital. Finansiella rådgivare: Deutsche Bank är rådgivare till Lycos Europe och Morgan Stanley Dean Witter är rådgivare till Spray Network. Kontaktpersoner: Lycos Europé Ingo Rapold, IR-chef Telefon: +49-173-278 52 93 Ben Regensburger, Marknadschef Telefon +49-173-545-2045 Spray Network Johan Sandström, Informationschef Telefon +46-709-64 52 42 Spray Ventures Daniel Sachs, VD Telefon +46-708-128-606 Transaktionen i sammandrag 12 månader Till 30 juni Spray Lycos Proforma efter (1) (2) 2000 Network Europe sammanslagning (3) en Pageviews 530 384 914 4 (miljoner) Intäkter MEUR: 28,5 40,2 68,7 - varav 12,6 24,8 37,4 annonsering - e-handel, 15,9 15,4 31,3 access och övrigt EBITDA MEUR (80,3) (94,6) (174,9) (1) Spray Network, oreviderade siffror från företagsledningen (2) Lycos Europe, reviderade siffror från årsredovisningen 2000 (3) Inga korrigeringar har skett för att anpassa bokföringsprinciperna i de båda företagen till varandra (4) Juni 2000 Information om Spray Network Spray Network är ett europeiskt online-medieföretag som erbjuder ett integrerat utbud av internettjänster. Genom sitt nätverk av portaler erbjuder Spray Network sina användare redaktionellt innehåll, e-handel och kommunikationstjänster som är lokalt förankrade och anpassade till varje land. Spray Networks vision har varit att bli den internetaktör som kunden känner störst förtroende för och har djupast relationer till på varje geografisk marknad, oavsett vilken utrustning kunden använder - mobiltelefon, television, bärbar dator eller pc. Spray Network hade i juni 2000 omkring 530 miljoner pageviews och 5,7 miljoner unika besökare. Under de tolv månaderna fram till 30 juni 2000 bokförde Spray intäkter på cirka 28,5 MEUR. Information om Lycos Europe Lycos Europe N.V. är ett ledande online-mediabolag och driver ett paneuropeiskt nätverk av webbplatser, på nio språk och är en av de mest besökta online-destinationerna i Europa. Lycos Europes portaler Lycos och Fireball, dess community Tripod och dess internetaccesstjänst Comundo erbjuder ett brett urval av integrerade tjänster på internet, omfattande access, sökning, innehåll och personlig communities. Lycos Europes nätverk är ett attraktivt medium för annonsörer och e- handelsföretag i hela Europa. Annonsörerna kan skräddarsy sina erbjudanden för en paneuropeisk mottagarkrets, genom annonsering över hela Lycos Europes nätverk, eller inrikta sig på snävare språkliga eller demografiska segment inom Lycos Europes stora och heterogena användarbas, genom annonsering på en viss webbplats eller content-sektor. Lycos Europes stora användarbas och tydligt varumärkta webbplatser tilltalar också både små och stora e-handelsföretag. Lycos Europe underlättar för affärer genom e- handel genom att integrera de produkter och tjänster som erbjuds från samarbetspartners, exempelvis från BOL, en bokhandel och musikaffär på Internet, direkt i sina funktioner för sökning, navigering och content. Genom sin nära relation till sina majoritetsägare, Lycos Inc. och Bertelsmann AG, har företaget kunnat utnyttja styrkan hos deras varumärken, deras avsevärda kompetens från verksamhet inom media och Internet, samt deras administrativa infrastruktur och kapacitet i fråga om teknik, innehåll och distribution, för att snabbt och kostnadseffektivt kunna göra nya produkter och tjänster tillgängliga. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/21/20000921BIT00350/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/21/20000921BIT00350/bit0002.pdf