Bokslutskommuniké 1 januari - 31 december 2000

Report this content

Bokslutskommuniké 1 januari - 31 december 2000 Spray Ventures AB (publ) 556506-7997 Under föreslagen namnändring till Spray AB Spray bygger vidare · År 2000: Ett år av förändring och omstrukturering Året präglades av omstrukturering av i stort sett samtliga verksamheter inom Spraygruppen. I oktober såldes Spray Network till Lycos Europe. Ett antal andra verksamheter avvecklades eller såldes. · Mars 2001: Spray ett interaktivt mediabolag Spray är idag ett interaktivt mediabolag med innehållsfokus som levererar interaktiva mediatjänster till Europas konsumenter tillsammans med våra kunder - främst mobiloperatörer, tv-kanaler och portaler. Verksamheten i siffror 2000 1999 Nettoomsättning, MSEK 270 121 Resultat efter finansnetto, MSEK 384 25 Resultat efter skatt, MSEK 1) 51 56 Balansomslutning vid periodens slut, MSEK 964 1 078 Eget kapital vid periodens slut 431 322 (inkl. minoritetens andel), MSEK Soliditet vid periodens slut 44,7% 29,9 % Spray bygger vidare Hur ska man se på ett år som 2000? - ett år av extrema värdeförändringar på finansmarknaden, där kapitaltillgången stundtals var obegränsad och stundtals obefintlig. Som vi alla vet påverkade detta även Spray genom att marknadsvärdena och finansieringsförutsättningarna för våra dotterbolag förändrades drastiskt. Året 2000 var också ett år av kraftfull operativ utveckling. Spray byggde under året upp en av de fem största portalerna i Europa. Utifrån egenutvecklade starka konsumenttjänster som Spray Mail, punkt.se, Spray Date, Spraydio, Darling och Spray Smart skapades på kort tid en portal som blev "stickiest in Europe" - det vill säga den portal som har längst spenderad tid per användare. Under förra året blev portalmarknaden allt mer konkurrensutsatt och storlek och finansiell styrka blev två avgörande framgångsfaktorer. Genom att gå samman med Lycos Europe skapade vi en portal som idag är Europas största, både i termer av trafik och intäkter. Vi är stolta över uppbyggnaden av Sprayportalen och även över att ha varit med och skapat Europas ledande portal. Utöver portalen satsade vi hårt även i våra andra bolag på tillväxt och expansion under 1999/2000. Detta innebar finansiella behov och ett visst beroende av extern finansiering som i takt med utvecklingen av finansmarknaden skapade ett behov av förändring. Andra halvan av förra året ägnade vi därför åt att gå igenom Spraygruppen för att finna långsiktigt sunda förutsättningar för varje bolag och varje affär. Detta ledde till att vi avvecklade några av de bolag vi tidigare var ägare i, genomförde ett antal sammanslagningar och affärer samt satte ett tydligt lönsamhetsfokus i de bolag där vi har fortsatt som huvudägare. Spray, de första fem åren Med ett lite längre perspektiv var 2000 året då Spray fyllde fem år. Under åren sedan 1995 har världen genomgått många stora förändringar - nya marknader, ny teknologi, nya sätt att kommunicera, nya värderingar och nya media har vuxit fram. Spray var med och utvecklade internet i Sverige och Europa redan 1995 och vi har allt sedan dess byggt, testat och utmanat. Ett antal framgångsrika bolag och mängder av nyskapande och bra tjänster har växt fram ifrån internt genererade idéer. Att förstå interaktivitet och utveckla tjänster och innehåll som engagerar användaren har varit och är Sprays styrka i konsultrörelsen, våra communities, nyhetstjänster och inte minst i portalen. Man kan även se den finansiella utvecklingen i Spray ur ett längre perspektiv. Sedan 1995 har Spray endast tillförts ca 75 MSEK i externt kapital. Efter att ha distribuerat värden motsvarande ca 500 MSEK till aktieägarna i samband med noteringen av Razorfish är vårt synliga egna kapital, konservativt räknat och efter den radikala minskningen av marknadsvärdena i våra dotterbolag, drygt 500 MSEK. Spray, ett interaktivt mediabolag med innehållsfokus Spray är idag ett mediabolag med en historia av att bygga interaktiva tjänster som engagerar användaren. Under de senaste månaderna har vi fått flera kvitton på att vi är på rätt spår, inte minst när det gäller mobila tjänster. Konsumentefterfrågan ökar stadigt och kunderna spenderar mer pengar på innehåll och tjänster. Därför valde vi i februari 2001 att fokusera all vår energi, våra resurser och vår samlade erfarenhet på att leverera interaktiva mediatjänster till Europas konsumenter tillsammans med våra kunder; främst mobiloperatörer, tv- kanaler och portaler. Marknaden för interaktiva media är stark. Vi upplever just nu i Europa en explosiv tillväxt i investeringar i teknik och infrastruktur för interaktiva media. 500 miljarder USD förutspås investeras i Europa de närmaste fem åren i mobil infrastruktur och bredbandsnät. Bara i Sverige investeras 70-100 miljarder kronor i nät för tredje generationens mobiltelefoni. I och med tilltagande bandbredd och teknisk utveckling ökar möjligheterna och så småningom efterfrågan på interaktiva tjänster och innehåll som engagerar konsumenterna och skapar intäkter hos operatörerna. Spray erbjuder idag Europas mobiloperatörer, TV-kanaler och portaler ett brett utbud av tjänster - bland annat rådgivning, egenproducerade och licensierade mobiltjänster, produktion av interaktiv TV, nyhetskanaler och omvärldsbevakning. Vårt fokus är till en början främst på den mobila marknaden. Vi fortsätter att satsa på Moby, vårt produktionsbolag för mobil underhållning som idag marknadsför sexton egenutvecklade spel, frågesporter och tjänster till Europas mobiloperatörer. Bland kunderna märks Telia Mobile, Lycos Europe och Speedy Tomato. Vi driver också en konsultverksamhet med inriktning på mobila tjänster och interaktiv TV och kontor i Stockholm och London. Andra kärnverksamheter är White Loafers som handlar med rättigheter till interaktiva tjänster och innehåll, Bolster United som är en talent management-verksamhet för kreativ talang samt Vision Media som är en ledande affärsnyhetsbyrå om det nya i ekonomin. Sprays affär handlar egentligen om produktion och marknadsföring av hits i nya media. Vi vill befinna oss nära källan och äga framgångsrika program, tjänster och format. Vi tror att det är bättre att arbeta i nutid och vara tidiga hos kunden med en etablerad teknologi än att vara först med ny teknologi. En viktig lärdom för framtiden är också att bygga bolag som vi kan finansiera på egen hand. På det sättet skapar vi ett större oberoende och kan långsiktigt bygga de verksamheter vi tror på. Vi byter också namn till Spray AB eftersom vårt gamla namn leder fel - vi investerar inte, vi bygger! Vi har löparskorna på och har dessutom viljan, kunnandet, erfarenheten och resurserna för att bygga ett ledande europeiskt interaktivt mediabolag. Stockholm i mars 2001 Daniel Sachs Verkställande direktör 1) Resultatet är belastat med sammanlagt ca 2 000 MSEK i nedskrivningar av aktier, varav ca 500 MSEK avser värdeförändringar sedan årsskiftet. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/30/20010330BIT00120/bit0002.DOC Hela bokslutskommunikén http://www.bit.se/bitonline/2001/03/30/20010330BIT00120/bit0002.pdf Hela bokslutskommunikén