Delårsrapport januari - juni 2001

Report this content

Delårsrapport januari - juni 2001 Koncernen i sammandrag 2001 2000 2000 januari - januari - januari - juni juni december Nettoomsättning, MSEK 48 259 270 Rörelseresultat, MSEK -64 -732 -302 Resultat efter finansnetto, -114 495 384 MSEK Balansomslutning vid 594 2.975 964 periodens slut, MSEK Eget kapital vid periodens 312 1.593 431 slut (inkl minoritetens andel), MSEK Soliditet vid periodens 53 54 45 slut, % VERKSAMHETEN Under första halvåret har omstruktureringen av Spraygruppen fortsatt. · Under andra kvartalet 2001 har Carambole avyttrats genom en aktiebytesaffär till ACTIVE ISP. · Under andra kvartalet har Spray sålt 5,2 miljoner aktier i Lycos Europe till en snittkurs om 1,7 Euro. · Vidare har i augusti 2001 Affärstidningen Vision samt nyhetsbreven Vision och Etermedia avyttrats genom en MBO. I samband med denna affär har Spray ökat sin ägarandel i 25 timmar och Agent25.com från 77% till 90%. Efter omstruktureringen omfattar Sprays verksamhet för närvarande de rörelsedrivande dottebolagen Moby (ägarandel 100%), Projectland (100%), Bolster United (100%), 25 timmar/agent25.com (90%) och Domain Network (64%). Utöver dessa dotterbolag är Spray aktieägare i ett antal bolag, varav de flesta helt eller delvis byggts upp och utvecklats inom Spraygruppen, såsom exempelvis Lycos Europe (ägarandel per 30 juni 2001: 5,7%), Razorfish (1,5%), ebookers.com (1,9%), Icons Worldwide Ltd (25%), Sumo (32,2%) och ACTIVE ISP (6,5%). Per Bystedt har utsetts till VD i moderbolaget efter Daniel Sachs som slutar den 1 september. KOMMENTARER TILL KONCERNREDOVISNINGEN Koncernens verksamhet har kraftigt förändrats under de senaste tolv månaderna, vilket försvårar jämförelser mellan åren. I koncernens redovisning för första halvåret 2000 ingår den portalverksamhet som bedrevs i koncernen genom Spray Network N.V. (Spray Network). Sedan första halvåret 2000 har Spray Network avyttrats till Lycos Europe N.V., Mr Jet har avyttrats till ebookers.com plc och Carambole har genom en aktiebytesaffär överlåtits till ACTIVE ISP. KONCERNENS RESULTAT Rörelsens intäkter uppgick till 48 MSEK (259 MSEK) under första halvåret 2001. Intäkterna är huvudsakligen hänförliga till Vision Media och Domain Network. Intäkterna har minskat jämfört med första halvåret 2000 på grund av att portalverksamheten, Mr Jet och Carambole, som tillsammans svarade för 85% av intäkterna, har avyttrats. Rörelseresultat före goodwillavskrivningar uppgick till -62 MSEK (-611 MSEK) och rörelseresultat efter avskrivningar uppgick till -64 MSEK (- 732 MSEK). Finansnettot visade ett underskott på -50 MSEK (1.227 MSEK), vilket framförallt är hänförligt till reaförluster vid aktieförsäljningar - till största del Carambole och Lycos Europe. Resultat efter finansnetto uppgick till -114 MSEK (495 MSEK). Efter hänsyn till minoritetens andel av koncernens resultat uppgick periodens resultat till -106 MSEK (379 MSEK). KONCERNENS STÄLLNING De materiella investeringarna uppgick till 2 MSEK och består huvudsakligen av datorer och inventarier. Finansiella investeringar har under perioden genomförts när aktier i ebookers.com erhållits i byte för aktierna i Mr Jet och aktier i ACTIVE ISP erhållits i byte för aktier i Carambole. Likvida medel uppgick vid periodens slut till 60 MSEK (748 MSEK). Vid periodens slut uppgick soliditeten till 53% (54%). Medelantal anställda har under perioden uppgått till c:a 170 ( c:a 650) i koncernen. MODERBOLAGET Moderbolaget redovisar ett rörelseresultat på -18 MSEK (-27 MSEK) och ett resultat efter finansnetto på -65 MSEK (1.328 MSEK). Finansiella investeringar har under perioden genomförts i samband med försäljningen av Carambole till ACTIVE ISP (aktiebyte), nyemissioner i Interaktiv Tid Sverige samt aktieägartillskott i Icons Worldwide Ltd. Likvida medel i moderbolaget uppgick till 38 MSEK (237 MSEK) vid periodens slut. Under andra kvartalet 2001 har fyllnadsinbetalning av skatt skett med 190 MSEK. Föreliggande delårsrapport återfinns på www.waymaker.se. Delårsrapporten har upprättats enligt samma redovisningsprinciper som vid årsredovisningen för år 2000. Föreliggande delårsrapport har ej granskats av företagets revisorer. EKONOMISK INFORMATION och NÄSTA RAPPORT Delårsrapport för period 1 januari - 30 september 2001 lämnas 30 november 2001 Bokslutskommuniké för 2001 planeras lämnas under mars 2002 Stockholm den 31 augusti 2001 Daniel Sachs Verkställande direktör KONTAKTPERSONER Daniel Sachs och Per Bystedt , telefon: 08-527 90 682 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/31/20010831BIT00310/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/31/20010831BIT00310/bit0002.pdf