Stopp för bredband? Spray uppmanar Post- och Telestyrelsen titta närmare på utbyggnadsplaner

Report this content

På flera håll runt om i landet hotar kapaciteten i de telefonstationer som förser företag och hushåll med bredband att ta slut. På vissa håll i landet erfar Spray att kapaciteten redan nu har slagit i taket. Bredbandsoperatören Spray har därför bett Post- och Telestyrelsen titta närmare på om kapaciteten som finns räcker till samt de planer som de olika nätägarna har för fortsatt utbyggnad.

- Vi upplever att det börjar bli trängsel i stationerna på flera orter runt om i landet. Detta baserar vi på att vi för tillfället måste tacka nej till kunder som vill skaffa bredband på flera orter, säger Danny Aerts, vd på Spray. Just nu växer andelen hem med bredbandsuppkoppling. När 2005 är slut beräknas 45 procent av svenska hushållen ha skaffat bredband. Allra flest väljer att göra det via ADSL-tekniken som innebär att du som abonnent får bredbandet direkt via telefonjacket. Stora delar av Sverige täcks idag av tekniken men nu visar det sig att kapaciteten inte räcker till för alla som vill skaffa bredband. På flera håll runt om i landet får bredbandsoperatörer just nu beskedet från de som äger näten att det för tillfället inte går att ge fler kunder bredband. Eftersom i stort sett alla bredbandsoperatörer är beroende av samma nätägare hjälper det inte heller för kunderna att välja en annan operatör. - Att kapaciteten redan nu har slagit i taket trots att det är först nu som den breda allmänheten har börjat skaffa bredband är inte bra. Det rimmar inte med ambitionen att Sverige ska vara en ledande IT-nation. säger Danny Aerts. Spray har lämnat in en skrivelse till Post- och Telestyrelsen där de ber myndigheten titta närmare på de planer de olika nätägarna har för att bygga ut kapaciteten. Tekniken bakom bredband Tekniken vi på Spray använder oss av heter ADSL. Bokstäverna står för Asymmetric Digital Subscriber Line. Blev du inte klokare av det? Förståeligt. Vad det egentligen innebär är att din befintliga telefonledning och ditt befintliga telefonjack används för att koppla upp dig med hög hastighet mot internet. Till skillnad från traditionell modemuppkoppling gör tekniken det möjligt att vara konstant uppkopplad mot internet för en fast kostnad. Dessutom är hastigheten många gånger högre än med modem. En av de största fördelarna med att använda sig av ADSL-tekniken är att det inte behövs dra några nya kablar till ditt hus eftersom telefonledningen som redan finns används. Det gör att kostnaden blir lägre och att i stort sett alla kan få bredband. Idag täcker ADSL-tekniken 85 procent av Sveriges befolkning. Att skaffa bredband genom telefonjacket med hjälp av den så kallade ADSL-tekniken är idag det absolut populäraste sättet. Över hälften av alla som har bredband hemma får det genom telejacket. En stor anledning är att det både är enkelt och kostnadseffektivt eftersom inte speciella kablar behöver dras utan befintliga nät används. Nyhetsgrafik, bilder samt information om bredband hittar du på www.spray.se/press