En av världens äldsta romsorter är nu till salu i nytt limiterat format

Plantation Rum är kända för sina dubbellagrade romsorter med unika smakkombinationer. Nu har de lyckats återskapa en av världens äldsta romsorter i ett nytt format: The Collector. En extremt limiterad rom som endast finns att tillgå på Maison Ferrand i Cognac, där man endast tillåts köpa en flaska per person.

På bilden från vänster: The Collector och Steve Remsberg, mannen bakom rommen.

The Collector är en produkt av en romsamlarens högsta dröm. Steve Remsberg, en man känd för sin stora privata samling av exklusiv och historisk rom, hade en önskan att hans favoritrom från Jamaica en dag skulle produceras igen. Plantations grundare Alexandre Gabriel antog utmaningen och lanserar nu The Collector - en unik rom som släpps i endast 999 flaskor. Rommen finns till försäljning från den 16:e maj på Maison Ferrand i Cognac och man tillåts endast att köpa en flaska per person.

- Jag hade den stora turen att upptäcka Steves extraordinära romsamling och favoritrom - den mytomspunna Jamaicanska romen som han sedan bad mig att återskapa. Sedan kom äntligen dagen då jag lämnade över den ovärderliga flaskan till Steve - som var ett försök att uppfylla hans dröm. Rommen är en extremt sällsynt upplaga och en gåva till min kära vän Steve. Till hans ära kallade vi den "The Collector”, säger Alexandre Gabriel, grundare av Plantation Rom.

Som alla Plantations romsorter är The Collector dubbellagrad. Den har först lagrats 17 år i bourbonfat (vitek) i tropikerna i det heta och fuktiga västindiska klimatet på Jamaica. Sedan har rommen skeppats till Cognac i Frankrike där de genomgått andra etappen av lagring i Maison Ferrands historiska källare. Där har rommen utvecklats enligt traditionen och lagrats i gamla Pierre Ferrand Cognacs fat, små bredkorniga fat gjorda av fransk ek.

Rommen är en blend av historiska och unika romsorter, destillerad 1996 (ITP mark) och 2000 (CRV och ITP marks) i en kombination med Blair column (CRV) and John Dore pot still (ITP).

Alla intäkter från försäljningen kommer att doneras till Ferrand Plantation Foundation - ett nystartat center för forskning och utbildning i rom.

Fakta om The Collector

| Land: Jamaica | Destillation: Blair Column (CRV) and John Dore pot still (ITP) | Tropisk lagring: 17 år på Jamaica i Bourbonfat | Kontinental lagring: 1 år på Cognac Ferrandfat | Antal flaskor: 999 | 200 ml | Alk: 43% |

För mer information, kontakta: Karl Wennberg, Portofolio Manager Spirits Spring Wine & Spirits AB, +46 (0)70 988 59 99 / karl.wennberg@springwine.se

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Företaget blev utnämnt till Årets Importör 2014 av tidningen Allt om Vin. Spring Wine & Spirits har 32 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Vi arbetar nära tillsammans med Spendrups Bryggeri, framförallt avseende försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och är leverantör av ett brett sortiment till Systembolaget.

Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Codorníu, Barefoot Wines, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi och Plantation Rum. www.springwine.se

Plantation Rum är kända för sina dubbellagrade romsorter med unika smakkombinationer. Nu har de lyckats återskapa en av världens äldsta romsorter i ett nytt format: The Collector. En extremt limiterad rom som endast finns att tillgå på Maison Ferrand i Cognac och en flaska per köpare.

säger Alexandre Gabriel, grundare av Plantation Rom.