Fira Thanksgiving med Jill Johnson och Nashville Stories

Sista torsdagen i november firas Thanksgiving, en amerikansk högtid som kretsar kring familj, vänner och festliga måltider. Efter många år i Nashville har högtiden blivit ett naturligt inslag i höstmörkret för Jill Johnson. Servera Nashville Stories rödvin till middagen, och menyn blir komplett.

Att Jill gillar det amerikanska köket är ingen hemlighet. Thanksgiving handlar om att visa tacksamhet, sprida värme bland sina medmänniskor och att samlas runt en festmåltid.

− I den värld vi lever just nu känns det extra viktigt att visa medmänsklighet och tacksamhet mot sina nära och kära, och samlas kring en hemlagad måltid. När jag tog fram rödvinet Nashville Stories hade jag just det amerikanska köket i åtanke och vad är mer amerikanskt än Thanksgiving? säger Jill Johnson.

Nashville Stories är ett fylligt rödvin från Kalifornien. Vinets inslag av vanilj och smörkola gifter sig väl med typiskt amerikanska smaker som rökighet och sötma, och serveras med fördel tillsammans med en mer kryddig och smakrik Thanksgivingkalkon. Till förrätt föreslås den torra, friska Nashville Stories Prosecco Brut som passar till lättare rätter och som fick ett mycket fint mottagande efter lanseringen tidigare i höst.

Nashville Stories röda vin och Nashville Stories Prosecco Brut finns på Systembolaget och kostar 109 kr,
respektive 115 kr.

Fakta: Nashville Stories
Ursprung: USA, Kalifornien
Producent: Spring Wine & Spirits AB
Druvor: Petite Sirah, Tannat, Teroldego, Zinfandel
Alkoholhalt: 14,5% vol
Art.nr: 72113-01
Pris: 109 kr, flaska 75 cl
Distribution: Systembolaget

Fakta: Nashville Stories Prosecco Brut
Ursprung: Italien Prosecco D.O.C.
Producent: Spring Wine & Spirits AB
Druvor: Glera 100%
Alkoholhalt: 11% vol
Märkning: ekologisk
Art.nr: 75708-01
Pris: 115 kr, flaska 75 cl
Distribution: Systembolaget

Om Thanksgiving
I USA innebär Thanksgiving fyra dagars ledighet och en chans att umgås med familj och vänner. Högtiden har firats sedan 1863, då det blev en nationell helgdag. Traditionen kommer från att pilgrimerna som utvandrat till Amerika råkade ut för missväxt och därför tog hjälp av ursprungsbefolkningen för att klara sig. När skörden väl blev lyckad anordnades en tacksägelsefest. Idag handlar högtiden fortfarande om att visa tacksamhet, men även att sprida värme och gemenskap bland sina nära och kära.

Carina Tidén, Innovationschef Vin, Spring Wine & Spirits, tel +46 (0) 70 799 32 31
carina.tiden@springwine.se

Matilda Fogde, presskontakt Spring Wine & Spirits, tel +46 (0) 76-213 22 88
matilda@aderstennorlin.com

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 30 medarbetare, är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB och arbetar tillsammans med dem vad gäller försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurang-marknad och är leverantör av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden.

www.springwine.se

säger Jill Johnson