Jill Johnson firar jubileumsår med nytt ekologiskt vitt vin

I våras fyllde den älskade countryartisten Jill Johnson 50 år, och jubileumsfirandet är i full gång. Efter den framgångsrika premiären av jubileumsshowen "Simply The Best" förlänger Jill sommaren med lanseringen av sitt helt nya vin, Nashville Stories Organic White. Det är ett ekologiskt vitt vin som passar utmärkt till sensommarens kräftskiva med sin fräscha smakprofil, full av päron, äpple, ananas och lime. Vinet kommer att vara tillgängligt i Systembolagets beställningssortiment den 27 juli. Artikelnummer: 55855, 99 kr.

En bild som visar himmel, person, klädsel, utomhus

Automatiskt genererad beskrivning

Jill Johnson fortsätter sitt jubileumsfirande 2023 med lanseringen av Nashville Stories Organic White, det senaste tillskottet i den egna vinkollektionen Nashville Stories. Vinserien är inspirerad av Jills minnesvärda upplevelser i musikens hemstad, Nashville, där musik, gemenskap, mat och dryck spelar en central roll. Här dricker man gärna friska vita viner, väl kylda. Som utbildad sommelier har Jill varit drivande i framtagningen, där närhet och ekologi har varit prioriterade faktorer. Vinet tillverkas i södra Frankrike och är gjort på några av hennes gröna favoritdruvor, nämligen sauvignon blanc, chardonnay och viognier.

-          Det är otroligt kul att jag återigen har fått möjligheten att skapa ännu ett fantastiskt vin till Nashville Stories familjen. I smakutvecklingen så letade jag efter en sauvignon blanc i europeisk stil med mer citrus och päron. Extra kul att viognier, en av mina andra favoritdruvor ingår i blenden, även om den bara utgör en liten del. Det ger både vinet mer karaktär och rundar av med en tropisk touch. Jag kan inte tänka mig en bättre fortsättning på jubileumsåret än att få utöka Nashville Stories med det här vinet som känns som att smaka på en solig dag, säger Jill Johnson.

Nashville Stories Organic White är ett torrt och fruktigt vitt vin från Frankrike. Doftnoterna består av saftiga päron, mogen citrus och aromatisk vit persika vilket ger en fin balans av syrlighet i kombination med naturlig sötma från frukten. Smaken har toner av saftiga päron, krispigt äpple, syrlig lime och en hint av färsk ananas. Vinet har en fin citruston och en krispig avslutning, vilket gör att det passar perfekt till soliga sommardagar.

Vinet passar lika bra till mingel och musik såväl som till mat. Den friska smaken gör att det passar väl till fisk och framför allt till skaldjur. Det är därför den perfekta kompanjonen till kräftskivan eller årets hummerpremiär. Förutom skaldjur kan vinet med fördel avnjutas till vit fisk, kyckling, sallader och chèvre chaud. Servereras bäst väl kylt vid 8-10 grader.

Nashville Stories Organic White kostar 99 kronor, har artikelnummer 55855 och finns i Systembolagets beställningssortiment från och med 27 juli.

Fakta: Nashville Stories Organic White

Ursprung: Vin de France | Producent: Spring Wine & Spirits AB | Alkoholhalt: 12% vol Art.nr: 55855 | Pris: 99 kr | Distribution: Systembolagets beställningssortiment from 27 juli

———

Fakta Nashville Stories

Nashville Stories är smakfulla viner som passar tillfällen där gemenskap, mat och musik står i centrum. Vinerna är omsorgsfullt utvalda av artisten Jill Johnson och är inspirerade av hennes matupplevelser, minnen och speciella ögonblick från livet. Nashville Stories viner står för kvalitet, smak och känsla.

Övriga viner som ingår i Nashville Stories serien:

Nashville Stories U.S Red Blend

Rött vin från Kalifornien med mycket karaktär och fruktig smak av björnbär och plommon. Utmärkt som sällskapsvin eller tillsammans med en bit mat.

Artikelnummer: 72113-01. Pris 109 kronor.

Nashville Stories Organic Rosé
Ett ekologiskt rosévin från Italien med en frisk smak av röda bär och mogen citrus. Utmärkt till såväl fisk- och skaldjursrätter som ugnsstekt kyckling med citron och örter samt vegetariska rätter och fräscha sommarsallader.
Artikelnummer: 55270-01. Pris 89 kronor.

Nashville Stories Organic Prosecco Brut
En ekologisk prosecco från Italien som passar perfekt som aperitif eller lättare medelhavsmat och smårätter.

Artikelnummer: 75708-01. Pris 115 kronor.

För mer information eller intervjumöjlighet, vänligen kontakta:

Carolina Lenngren, PR-manager, Spring Wine & Spirits,

tel +46 (0) 76 019 36 96

carolina.lenngren@springwine.se

Elin Norlin presskontakt Nashville Stories, Adersten&Norlin,

tel +46 (0) 70 279 86 40

elin@aderstennorlin.com

För produktprover vänligen kontakta Elin Norlin.

Om Spring Wine & Spirits AB

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges

restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, Apothic Wines, Dark Horse Wines, Pasqua, Codorníu, Barefoot Wines, Trapiche, Ogier, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.

www.springwine.se

Det är otroligt kul att jag återigen har fått möjligheten att skapa ännu ett fantastiskt vin till Nashville Stories familjen. I smakutvecklingen så letade jag efter en sauvignon blanc i europeisk stil med mer citrus och päron. Extra kul att viognier, en av mina andra favoritdruvor ingår i blenden, även om den bara utgör en liten del. Det ger både vinet mer karaktär och rundar av med en tropisk touch. Jag kan inte tänka mig en bättre fortsättning på jubileumsåret än att få utöka Nashville Stories med det här vinet som känns som att smaka på en solig dag.
Jill Johnson.