Prisbelönt fransk gin lanseras i Sverige

Citadelle Gin har producerats sedan 1996 i Frankrike. Under åren har den vunnit många ärofyllda priser och bland annat belönats med titeln “Världens bästa gin”. Nu lanseras ginen äntligen i Sverige.

Nu lanseras Citadelle Gin som beställningsvara på Systembolaget i Sverige. Det är den franska producenten Maison Ferrand som står bakom ginen som producerats i Frankrike sedan 1996. Perfekt för höstens Gin och Tonics eller varför inte tillsammans med ostron.

Citadelle har en rik smak som bygger på tre karaktärsdrag: enbär, citrus och kryddighet. Enbär är grund ingrediensen i Citadelle, citrusen är den kompletterande ingrediensen som lyfter enbäret och den kryddiga smaken från peppar, muskotnöt och kanel bjuder på en ny dimension.

- Gin är en spritdryck som är och fortsätter vara en av de mest populära i Sverige. Citadelle Gin har fått fantastisk fin uppmärksamhet internationellt och det känns otroligt kul att kunna lansera en sådan högkvalitativ gin i Sverige, säger Karl Wennberg, Portofolio Manager Spirits, Spring Wine and Spirits.

Sedan Citadelle lanserades 1996 har ginen vunnit över 60 priser som exempelvis “Årets spritdryck” på 2017 World Spirit Awards samt “Världens bästa gin” och “Gin Grand Master” i London. Dryckens flaska har inte heller undgått uppmärksamhet då den vann första pris på Spirits Design Master 2017.

Fakta Citadelle Gin
Doften kan beskrivas som färska blommor och citrus. Vid servering blir doften mer intensiv och örtliknande med tydlig karaktär från enbär och anis. Doften mjuknar sedan och kryddig kanel ger doften en ny dimension I gommen framträder enbäret igen och skapar en lång, yppig, kryddig smak.

| Ursprung: Frankrike | Producent: Maison Ferrand | Vol: 70 cl | Alkoholhalt: 44%| Artikelnummer Systembolaget: 82468 | Pris: 399 kronor |

Finns tillgänglig i Systembolagets beställningssortiment.

Karl Wennberg, Portofolio Manager Spirits, Spring Wine & Spirits AB, part of the Spendrups Group,  +46 (0)70 988 59 99 / karl.wennberg@springwine.se

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Företaget blev utnämnt till Årets Importör 2014 av tidningen Allt om Vin. Spring Wine & Spirits har 32 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Vi arbetar nära tillsammans med Spendrups Bryggeri, framförallt avseende försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och är leverantör av ett brett sortiment till Systembolaget.

Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Codorníu, Barefoot Wines, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi och Plantation Rum. www.springwine.se

Karl Wennberg, Portofolio Manager Spirits, Spring Wine & Spirits