Spring Wine and Spirits tipsar: Ekovinerna att ha koll på till sommarens festligheter

Med en stundade sommar framför oss delar Spring Wine and Spirits med sig av sina bästa ekologiska viner där samtliga återfinns i Systembolagets fasta sortiment. Vinerna är särskild utvalda för att passa tillfällena som årets ljusaste månader bjuder på.

Under sommarhalvåret ges många härliga tillfällen att servera mat och dryck. Att välja rätt i dryckesdjungeln är oftast inte det lättaste, men att bjuda på ett vin som håller kvalitetsmässigt kan vara nyckeln till en uppskattad meny. Därför har Spring Wine and Spirits valt ut sina fem bästa ekoviner som lämnar större avtryck på smaklökarna än på jorden. Ekofavoriterna avnjuts med fördel i goda vänners sällskap under lediga sommardagar, gärna tillsammans med en bit mat. Spring Wine and Spirits ger här förslag på serveringstips till vinerna, varav samtliga finns i Systembolagets fasta sortiment. Njut av skaldjuren med Cono Sur Organic Chardonnay
Cono Sur är ett stiligt vin med toner av citrus, persika och mineral som passar perfekt till skaldjur. Kräftskivan blir komplett med detta vin.
Ursprung: Chile
Producent: Cono Sur

Druvor: Chardonnay
Alkoholhalt: 13,5 %
Artikelnummer: 660001
Pris: 89 kr

Fira midsommar med Cantina Zaccagnini
Årets midsommarvin kommer från Italien. Cantina Zaccagnini är nytt för i år och passar både till midsommarbuffén och som sällskapsdryck vid sena kvällar under bar himmel.
Ursprung: Italien
Producent: Cantina Zaccagnini

Druvor: Peccorino
Alkoholhalt: 12 %
Artikelnummer: 7029701
Pris: 99 kr

Ljusa sommarkvällar med Heritages Cotes du Rhone Blanc
Vinet du dricker en sommarkväll tillsammans med vännerna. Ett torrt och fylligt vin som gärna serveras tillsammans med grillade pilgrimsmusslor eller gambas à la plancha.
Ursprung: Frankrike
Producent: Ogier

Druvor: Grenanche blanc 30%, Clairette 20%, Bourboulenc 20%, Roussanne 10%, Marsanne 10%, Viognier 10%
Alkoholhalt: 13,5 %
Artikelnummer: 286601
Pris: 119 kr
Distribution: Systembolaget

Nästan som i Nice med Mas Mellot (Rosé)
Bjud över tjejkompisarna för en vinlunch i solen och servera en väl kyld rosé tillsammans med Salade Niçoise eller lättare stekt fisk med grillad paprika. Mas Mellot är ett torrt och fruktigt vin som också går fint att dricka precis som det är.
Ursprung: Frankrike
Producent: GAEC Bruel

Druvor: Cinsault 25%, Grenache 25%, Carignan 20%, Cabernet Sauvignon 15% & Merlot 15%
Alkoholhalt: 11,5 %
Artikelnummer: 272801
Pris: 99 kr

Festligt och bubbligt med Nashville Stories Prosecco
Ingen sommar utan balkonghäng. Ett bubbel är då en trevlig dryck att servera med tilltugg. Nashville Stories passar bra tillsammans med lättare medelhavsmat, eller som aperitif med tilltugg såsom meze eller skaldjur.
Ursprung: Italien
Producent: Spring Wine and Spirits
Druvor: Glera 100 %
Alkoholhalt: 11 %