Sverige först ut i Europa när prisvinnande Zinfandel lanseras på box

Dark Horse, med vinmakerskan Beth Liston i spetsen, har sedan starten 2010 haft visionen att leverera viner som överträffar förväntningar kring kvalitet, design och pris. Sverige blir nu först ut i Europa med att lansera deras alldeles första vin på box - en kraftfull Zinfandel med generösa toner av mörk frukt, läder och kryddor med en lång och balanserad eftersmak.

Det amerikanska vinvarumärket Dark Horse har gjort sig kända för sina prisvinnande viner. Deras kvinnliga vinmakaren Beth Liston skapar viner med stor passion och nyfikenhet som tilltalar den moderna vinkonsumenten. Nu lanseras deras prisade Zinfandel på 3-liters box på svenska marknaden. Dark Horse Zinfandel är varumärkets första vin som lanseras på box i Europa. Vinet finns sedan tidigare på flaska och vann Guldmedalj i Berlin Wine Trophy 2017 – årgång 2015 samt AWC Vienna International Wine Challenge 2019 – årgång 2017.

Vinet har en torr, smakrik fruktig stil med bra tanninstruktur som avslutas med peppriga toner och varm kryddighet som ger en lång och balanserad eftersmak. Ett vin att servera till såväl rött kött och kryddiga korvar som smakrik fläskfilégryta med vitlök och örter. Den passar även fint till hårdostar som Parmesan och Pecorino.

-     Dark Horse gillar att göra saker annorlunda och utmana det traditionella vinskapandet för att nå den moderna vinkonsumenten. De samarbetar tätt med sina vinodlare och provar vinet mer än 100 gånger på vägen från vinranka till konsumentens glas. Dark Horse Zinfandel är ett mycket populärt vin med en fruktighet och fyllighet som lockar allt från finsmakaren till vinupptäckaren. Att lansera en box med just det vinet på den svenska marknaden känns därför som ett naturligt nästa steg i deras vinskapande, säger Michael Mobach, produktchef på Spring Wine and Spirits.

Dark Horse Zinfandel finns på Systembolaget från och med 8 september. Priset ligger på 279 kronor för 3 liter i bag in box.

Produktinformation Dark Horse Zinfandel (bag in box)

Ursprung: USA (Kalifornien)

Producent: Dark Horse Wines

Druvor: Druvor: 87% Zinfandel, 7% Petite Sirah, 4% Petit Verdot, 2 % Dornfelder

Alkoholhalt: 14,5%

Sockerhalt: 4,5 g/l

Artikelnummer: 4645-08

Pris: 279 kr

Distribution: Systembolaget

Elin Sirén, presskontakt Spring Wine and Spirits, tel 076-022 32 08, elin.siren@aderstennorlin.com

Spring Wine and Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine and Spirits har 30 medarbetare, är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB och arbetar tillsammans med dem vad gäller försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har Spring Wine and Spirits vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurang-marknad och är leverantör av ett brettsortiment till Systembolaget. Spring Wine and Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. www.springwine.se

Michael Mobach, produktchef på Spring Wine and Spirits.