Jill Johnson tar plats på vinscenen med ”Nashville Stories”

Report this content

Den folkkära sångerskan och programledaren Jill Johnson släppte för några år sedan sin första kokbok och äntrade därmed den svenska matscenen. Nu tar Jill nästa steg och lanserar det röda vinet ”Nashville Stories” från USA. Vinet är ett perfekt komplement till smakrika grillrätter, som avnjuts under ljumma sommarkvällar tillsammans med vänner.

I vår släpper Jill sitt första vin, Nashville Stories, som är inspirerat efter hennes många resor till USA. Vinet passar perfekt med BBQ-rätter, som grillade högrevsburgare och lammracks med ugnsrostad sötpotatis, eller på uteplatsen tillsammans med bönchips eller smakrika hårdostar.

- Jag har alltid älskat matlagning och är väldigt intresserad av mat och dryck, och hur dessa två går att kombinera tillsammans. Det är det ju inte heller någon hemlighet att USA ligger mig varmt om hjärtat. Nashville Stories kändes därför som ett naturligt nästa steg efter att jag släppte min första kokbok Country Cooking med Jill i Nashville, säger Jill Johnson.

Vinet kommer från Kalifornien och är en harmonisk blandning av druvorna Petite Sirah, Tannat, Teroldego och Zinfandel vilket ger ett rikt rött vin med mycket karaktär. Med sin bäriga doft och fruktiga smak av björnbär, plommon, och integrerade toner av fat passar det perfekt i sociala sammanhang tillsammans med mat eller ett glas medan man står vid grillen.

Nashville Stories utgör startskottet för ett långsiktigt samarbete mellan vindistributören Spring Wine & Spirits och Jill Johnsons ( & Maria Molin Ljunggrens) bolag Jimajomo Land AB.

- Jill Johnson har en stor passion för amerikansk kultur – att höra henne berätta om mat- och vinupplevelser från Nashville har varit väldigt roligt. Det är den känslan vi försökt fånga i ”Nashville Stories” - att umgås med vänner, köra en cook-out och lyssna på härlig musik, säger Carina Tidén, Innovationschef Vin på Spring Wine & Spirits.

Den 27 april släpps vinet i Systembolagets beställningssortiment.

Fakta: Nashville Stories

Ursprung: USA, Kalifornien | Producent: Spring Wine & Spirits AB|
Druvor: :
Petite Sirah, Tannat, Teroldego, Zinfandel | Alkoholhalt: 14,5% vol |

Art.nr: 72113-01| Pris: 109 kr, flaska 75 cl |Distribution: Systembolagets beställningssortiment from 27 april

Fakta: Jimajomo Land AB

Jimajomo Land grundades 2018 av Jill Johnson och Maria Ljunggren Molin för att fira deras 25 åriga samarbete och vänskap. Bolaget fokuserar på musik, mat och dryck och arbetar med såväl talanger, som produkter, som Jill och Maria tror på och vill dela med sig av.

För mer information, vänligen kontakta;

Carin Tidén, Innovationschef Vin, Spring Wine & Spirits, tel +46 (0) 70 799 32 31
carina.tiden@springwine.se

Anna Alvling, AxiCom, tel: + 46 (0) 73 567 65 60,
anna.alvling@axicom.com

www.springwine.se

Om Spring Wine & Spirits AB

Spring Wine & Spirits AB (tidigare Spendrups Vin), importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Företaget blev utnämnt till Årets Importör 2014 av tidningen Allt om Vin. Spring Wine & Spirits har 30 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Vi arbetar nära tillsammans med Spendrups Bryggeri, framförallt avseende försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och är leverantör av ett brett sortiment till Systembolaget.

Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Codorníu, Barefoot Wines, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson och Plantation Rum.

Taggar: