NÄTHATAD – en av årets viktigaste böcker

Report this content

”Entreprenör och näthatad”. Så presenterar sig affärsmannen Thony Norelli, som under åtta års tid förföljts och förtalats med internet som huvudsakligt redskap. Under försommaren 2019 släpps hans berättelse i form av boken NÄTHATAD. En viktig bok som beskriver kampen mot näthat i dess mest destruktiva och förgörande form, men också en entreprenörs innehållsrika livshistoria.

Näthat är ett högaktuellt fenomen som dessvärre tycks fortsätta att växa. Fega och anonyma nättroll lyckas genom hat, förtal och lögner försvåra och i vissa fall till och med förstöra den drabbades liv. Kändisar, privatpersoner och politiker drabbas dagligen av detta, och så även företagare. Samtidigt är polisens resurser och förmåga att ställa näthatare till svars juridiskt fortsatt otillräckliga.

Som drabbad av näthat och förtal står man därför i det allra flesta fall ensam i sin kamp.

Treklöver i hat

Det finns dock mer än ett sätt för nättrollen att förgöra sina offer. I kombination kan dessa metoder vara än mer förödande och även orsaka enorm ekonomisk skada för företagare. Det har Thony Norelli bittert fått erfara. I Norellis fall har en frilansjournalist bestämt sig för att förstöra Thonys liv och affärer genom att dels vräka ur sig lögner och förtal i egenskap av klassiskt och anonymt nättroll på Flashback. Men också genom att få artiklar utan källgranskning publicerade i lokaltidningar, samt genom att aktivt kontakta myndigheter och intressenter i syfte att ”varna” dessa för Thony Norelli.

Budskapet från journalisten i fråga har under alla år, och med nämnda tre metoder, varit att Norelli är en bedragare. I boken beskrivs detta inte helt vanliga tillvägagångssätt som en ”treklöver i hat”.  Detta har självklart varit förödande för Thony Norelli, som dock rest sig gång på gång och kämpat emot förtalet och hatet.

Boken ska belysa fenomenet näthat

–  I min strävan att få till stånd fullt lagliga affärer och tillhörande börsnoteringar har detta varit extremt förödande och givetvis kostat mig miljoner. Jag har under dessa år gång på gång tvingats starta om nya bolag på grund av den här journalistens treklöver i hat och sitt förtal, berättar Thony Norelli och fortsätter:

– Jag ger dock inte ut den här boken för att jag tycker synd om mig själv. Jag är van att kämpa och kommer att klara av det här också. Däremot vill jag belysa företeelsen näthat och vad den faktiskt kan orsaka även för entreprenörer. Såväl psykologiskt som ekonomiskt.

I NÄTHATAD beskriver Thony Norelli sin långa kamp mot denna förföljelse på ett öppenhjärtigt och högst personligt sätt. Boken är i grunden en biografi, fylld med dramatiska händelser som Thony varit med om under sin resa, inklusive ett livshotande trauma som 2003 gav honom diagnosen posttraumatiskt stressyndrom (PTSD). Men det är också en bok som genom manus stegvis byter karaktär till något av ett journalistiskt dokument där även flera experter, samarbetspartners och andra journalister uttalar sig.

I slutet av boken tätnar Norellis kamp för upprättelse, och man får ta del av han till slut lyckades få sitt nättroll dömt för förtal i Svea Hovrätt.

Förödande för samhällsutvecklingen

Kampen fortsätter dock för Thony Norelli, som rest sig gång på gång under de dryga åtta år han förtalats. Under detta år kommer han att ställa en rad personer till svars, inte minst ansvarig utgivare av de lokaltidningar som frilansjournalisten fått sina grova förtal publicerade i. Förutom att NÄTHATAD framförallt syftar till att belysa fenomenet näthat och förtal mot företagare, vill han beskriva hur förödande det kan vara när någon bestämmer sig för att starta ett drev av lögner mot en enskild person på det här sättet.

Fenomenet näthat mot företagare är nämligen i förlängningen förödande för hela samhällsutvecklingen, menar han.

– För att ett samhälle ska utvecklas behövs det människor som vågar testa nya idéer. Att våga testa och lära av misstagen utmärker en sann entreprenör. Sett ur det perspektivet är fenomenet ”näthat” förödande för det skrämmer människor som istället för att riskera att bli uthängda på internet avstår från att försöka vara med och påverka samhällsutvecklingen. Det gäller såväl entreprenörer och företagare som politiker, säger Thony Norelli.

Här kan du läsa mer om boken NÄTHATAD och förbeställa den

eclipse assets AB

BOX 5109
Stockholms län

www.eclipseassets.com

Vi bygger morgondagens bolagsstjärnor! Genom styrelserepresentation, vår kunskap, vårt nätverk och vår finansiella styrka arbetar vi för att leverera bolag som är branschledande. Våra investeringar sker oftast i startups inom fin-tech, appar och fastigheter. På så sätt så har vi bra avkastning och säkra investeringar. Bolaget förvärvar och förvaltar även egna fastighetsprojekt.

Taggar: