Prestigefullt ekonomipris till svenska entreprenörer i USA

Report this content

SprinkleBit, som startades av den svenska ekonomen och entreprenören Alexander Wallin för två år sedan, har tilldelats San Diego Business Journal Innovation Award 2013. Priset går till SprinkleBit för att man ”på ett enkelt sätt gjort finansmarknaden lättillgänglig och skapar möjligheter för enskilda investerare att agera i nätverk och via en Facebook-lik teknisk plattform skapar möjligheter för utbildning, kunskapsutbyte och aktiehandel”.

– Att vi uppmärksammas i USA på det här sättet är stort. Det visar att vår idé håller – att avdramatisera finansmarknaden och tack vare modern teknik göra den tillgänglig för alla som är intresserade och vill agera, säger Alexander Wallin, CEO och en av grundarna av SprinkleBit.

Det var under slutdelen av Alexander Wallins ekonomistudier, en utbytestermin vid Harvard University i USA, som idén med SprinkleBit formades på allvar. Wallins forskning handlade då om att använda sociala medier för så kallad crowdsourcing för att få fram finansiell information. Resultatet blev den egna ”Voting power model” som slog det amerikanska aktiemarknadsindexet (Nasdaq och NYSE) under 18 av 20 kvartal. En av dem som stöttade Alexander Wallin i hans slutsatser var 1990 års Nobelpristagare i ekonomi och professor vid University of California San Diego, Harry Markowitz.

SprinkleBit vill göra finansmarknaden mer tillgänglig. Genom att delta i ett Facebook-likt socialt nätverk kan alla som är intresserade lära sig mer om marknaden, om trading, följa erfarna investerare, dela med sig av och pröva idéer med mera. Med nätverket, som är till för både nybörjare och professionella investerare, vill SprinkleBit i förlängningen skapa en global kunskaps- och investeringsplattform.

Idag har SprinkleBit sin bas i San Diego i USA, och cirka 20 medarbetare. Målet är nu att skapa ekonomiska förutsättningar för att optimera investeringsplattformen, från vilken man kan handla värdepapper, samt marknadsföra och expandera till de andra stora börserna i världen. Den direkta målgruppen har breddats från universitetsstuderande till egentligen alla som enkelt vill lära sig och agera på aktiemarknaden.

– Vi har samarbete med 180 universitet här i USA och har över 5 000 medlemmar. Under hösten kommer vi att samarbeta med ett hundratal Nasdaq-listade bolag för att göra deras Investor Relations mer transparent. Investeringsplattformen, som vi själva utvecklat är nu under sluttest och kommer upp på vår sociala plattform inom kort. I september startar vi mot NYSE och Nasdaqbörsen för att sedan nå ut till de europeiska och asiatiska marknaderna, säger Alexander Wallin.

Att skapa SprinkleBit, och framför allt den tekniska plattformen med licenser, har hittills kostat cirka 10 miljoner kronor. Största delen har Alexander Wallin och grundarna investerat själva men i bolaget som startades 2011 finns även svenska och amerikanska investorer.

I juryn ingick: Karen F. Brassfield, Executive Vice President, Silvergate Bank, Reo Carr, Executive Editor, San Diego Busines Journal, Gerald Ellison, Vice President of Information Technology, Eset North America.

För ytterligare information kontakta:
Alexander Wallin, CEO SprinkleBit, tfn +1 858 888 6101 www.sprinklebit.com
aw@sprinkelbit.com