Sproud blir det första livsmedelsbolaget i världen att få ISO 26000 verifiering för sitt hållbarhetsarbete

Report this content

MALMÖ, SVERIGE - 04.04.23: Sproud (www.besproud.com), det svenska företaget bakom den ärtproteinbaserade drycken med samma namn, meddelar idag att det har blivit det första livsmedelsföretaget i världen att verifieras enligt ISO 26000, en internationell standard med fokus på företags hållbarhet och sociala ansvar (CSR).

Verifieringen har utförts av en ackrediterad tredje part, VERIFY Agency of Sweden, som har granskat Sprouds hållbarhetsarbete för att verifiera påståenden och uttalanden som rör företagets sociala ansvar och hållbarhet. Som en del av verifieringsprocessen har Sproud kartlagt hur dess värdekedja överensstämmer med FN:s mål för hållbar utveckling och hur Sproud kan få största inverkan genom sin verksamhet.

Sprouds VD Sara Berger kommenterar: "På Sproud är vi stolta över att få vårt hållbarhetsarbete verifierat och erkänt, inte minst eftersom hållbarhet är en integrerad del av vårt uppdrag och affärsplan. Vi är dedikerade till att skapa en framtid som är växtbaserad och hållbar, och denna verifiering är ett bevis på vårt engagemang.”

Att producera livsmedel med lägsta möjliga kg CO₂e/kg är en viktig grundpelare i Sprouds hållbarhetsarbete. För transparens avseende sitt klimatavtryck arbetar Sproud med CarbonCloud (www.carboncloud.com), ett tredjepartsföretag som analyserar produkters klimatpåverkan. För Sproud inkluderar detta att mäta klimatpåverkan från råvaror och produktion, hela vägen från fält till butikshyllorna. Sprouds klimatpåverkan uppdateras varannan månad på CarbonCloud Climatehub.

CarbonCloud ClimateHub visar att kg CO₂e/kg för Sprouds produkter varierar mellan 0,26-0,33 på den svenska marknaden. Detta är lägre än andra marknadsledande varumärken inom kategorin växtbaserade alternativ till mejeriprodukter. Sprouds jämförelsevis låga CO2-avtryck beror på växtbaserade ingredienser, inklusive protein from ärta; vars produktion kräver mindre mark och vatten än havre, soja och nötter. Ytterligare bidragande faktorer till det låga klimatavtrycket är Sprouds nya Tetra Pak-förpackningar gjord av 88 % växtbaserat material. Även produktens hållbarhet på 365 dagar, icke-kyld transport och distribution samt svensk produktion bidrar till det låga klimatavtrycket.

Sara Berger
press@sproud.se

WE ARE SPROUD
Sproud är ett innovativt tillväxtföretag inom växtbaserat mejeri, grundat i Sverige med huvudkontor i Malmö. Sprouds produkter finns på en internationell marknad tillgängliga i 30 länder i Norden, UK, Europa, USA, Kanada och Asien och säljs online, i dagligvaruhandeln och erbjuds på caféer, hotell och restauranger där smak och kvalité och produkternas goda egenskaper uppskattas och prioriteras. Sproud har 15 medarbetare globalt och omsatte år 2021 25,6 MSEK.

Taggar:

Citat