Sproud först i Sverige med ärtbaserad vaniljdryck

Report this content

Sproud tar en global trend till Sverige och lanserar Sproud Vanilla. En ny smak på den växtbaserade mjölken gjord på ärtprotein, tillägnad den klimatsmarta och hälsosamma gottegrisen. Den är god som bara den, eller som vi säger: Tasty as ***k. Sproud Vanilla är det självklara valet till smoothies eller annat gott som imponerar stort.

På den globala marknaden syns en tydlig efterfrågan på växtbaserad dryck med vaniljsmak. Nu tar Sproud trenden till Sverige och lanserar Sproud Vanilla, den första växtbaserade vaniljdrycken gjord på ärtprotein. Produkten har ett brett användningsområde i både matlagning, bakning, smoothies och drycker. Tack vare ärtan har den också högt proteininnehåll – dubbelt så högt som havrebaserad dryck. Sproud är dessutom fri från allergener som laktos, nötter, gluten och soja.

Vi känner att Sverige är redo för den här produkten nu. Vanilj är en omtyckt smak inom andra kategorier av livsmedel så vi tror att Sproud Vanilla kommer att ta marknaden med storm. Den är verkligen skapad för gottegrisen, men är ändå både ett hälsosamt och klimatsmart alternativ till kaffedrinkar, milkshakes, på frukostflingorna eller bara som den är, säger Sara Berger, VD på Sproud.

Precis som i vårt övriga sortiment är smaken oerhört central. Vi vill göra det enkelt för konsumenten att byta till ett klimatsmart och växtbaserat val och då måste smaken vara fantastisk, fortsätter hon.

Sprouds ärtbaserade drycker har kategorins lägsta klimatavtryck, något man gärna lyfter fram genom att ge Sproud Vanilla en märkning med Carbon Cloud. Med hjälp av märkningen kan konsumenten se produktens exakta klimatavtryck på förpackningen och även gå in i Carbon Clouds klimatdatabas och ta del av alla beräkningar som gjorts. Sproud Vanilla har ett klimatavtryck på 0,32g CO2/kg vilket är ca 75% lägre än komjölk.

För oss är det viktigt att vara transparenta. Vi vet att konsumenterna är miljömedvetna och vill veta vilken påverkan deras inköp har på klimatet. Vi tycker att det är fantastiskt att kunna visa fram en produktspecifik livscykelanalys baserad på vår egen data och vi kommer att märka fler av våra produkter med Carbon Cloud framöver, säger Sara Berger, VD på Sproud

Genom att ta denna globala trend till Sverige vill Sproud fortsätta vara en pådrivare i kategorin växtbaserade drycker och få fler konsumenter att ta steget och byta från animalisk till växtbaserad dryck. Man ser en ständigt ökande efterfrågan på alternativ till komjölk och spår en stark tillväxt för kategorin framöver, med ungefär 15% per år. Sproud ökade sin egen försäljningsvolym med 59% under 2021.

Sara Berger
press@sproud.se

WE ARE SPROUD

Sproud är det hållbara växtbaserade alternativet till mjölk. Våra produkter är gjorda på ärtprotein och framtagna med löftet: Om de inte är bra – med vilket menas: tasty as ***k samt bättre än mjölk för hälsa och miljö – gör vi dem inte. 2018 grundades Sproud i Malmö och 2021 omsatte vi 25,6 MSEK. Idag har vi 25 medarbetare i Sverige, Storbritannien och USA. Produkterna hittas i dagsläget på affärer, caféer och restauranger i över 30 länder.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Vi känner att Sverige är redo för den här produkten nu. Den är verkligen skapad för gottegrisen, men är ändå både ett hälsosamt och klimatsmart alternativ.
Sara Berger, VD på Sproud