Sproud lanserar nästa generations islatte

Report this content

Nu lanserar Sproud nästa generations islatte; växtbaserad med hela 30 procent lägre sockerinnehåll än motsvarande drycker på marknaden och certifierad av SugarWise för det reducerade sockerinnehållet. Kaffet är Fairtrade-certifierat, förpackas i en klimatsmart kartong och grundar sig på Sprouds växtbaserade dryck vilket gör den till ett hållbart och självklart val för dem som gillar islatte.

Färdig kaffedryck för take-away är en växande trend i kyldiskarna runt om i världen. Nu kommer Sproud ut på marknaden med två växtbaserade varianter av islatte, en original och en med smak av salt karamell. Drycken innehåller 20 procent Fairtrade-certifierat kaffe som blandas med Sprouds växtbaserade dryck gjort på ärtprotein. Islatten innehåller i genomsnitt 30 procent mindre socker än motsvarande drycker på den europeiska marknaden och har samtidigt ett lägre klimatavtryck jämfört med liknande drycker i kategorin som blandas ut med komjölk. Tack vare ärtan är islatten dessutom fri från allergener som laktos, nötter, gluten och soja.

Det känns alltid lika kul att få introducera nya, klimatsmarta och växtbaserade alternativ på marknaden. Vi vill visa att det inte ska behöva vara så svårt att ställa om till en mer hälsosam och hållbar livsstil utan tvärtom. Det är ett både enkelt och gott att komma över till the Alt. Side, säger Sara Berger, VD på Sproud.

För Sproud är hållbarhet och medvetna miljöval grunden för alla produkter. Från att vara växtbaserad och använda ärtan som bas, till att välja certifierat kaffe och också förpacka islatten i klimatsmart kartong. I detta fall är kartongen gjort av mer än 50 procent växtbaserat material och kan, till skillnad från iskaffekategorins vanligaste förpackningar, återförslutas, något som underlättar extra mycket när man är på språng. Förpackningen är dessutom aseptisk vilket gör att de inte behöver hållas kyld under transport, vilket också minskar klimatavtrycket.

På Sproud tar vi medvetna val i alla led. Vi vill att de som köper våra produkter ska känna sig säkra på att vi levererar en dryck som är så hållbar som det går. Hela vårt övriga sortiment är märkta med sitt exakta klimatavtryck genom vårt samarbete med CarbonCloud, och våra två varianter på islatte kommer att få sina sådana märkningar senare i år. Beräkningarna görs på verkliga primärdata och när vi nu är i gång och levererar kan vi också beräkna vårt exakta klimatavtryck inklusive transport, säger Sara Berger, VD på Sproud.

Sprouds islatte, både original och salt karamell, finns i utvalda butiker i Sverige och Storbritannien från vecka 21. Sprouds islatte innehåller dessutom mer av det goda. Förpackningen är på 330 ml, vilket är cirka 25 procent mer islatte än övriga som finns på marknaden.

Fakta: ICED COFFEE – Original och Salted Caramel

Sproud är nästa generations växtbaserade mjölkalternativ. Nyheten ICED COFFEE sopar banan med allt motstånd – sett till både smak och klimatavtryck

• 100% växtbaserad
  • Lågt klimatavtryck
  • Fairtrade certifierad
  • I genomsnitt 30% mindre socker än andra iskaffedrycker i EU
  • Dubbel espresso, hög koffeinhalt 100mg/servering
  • Fri från gluten, laktos, nötter och soja
  • Aseptisk förpackning med lång hållbarhet
  • Klimatsmart och återförslutningsbar förpackning
  • 330 ml (25% mer är konkurrenterna)

Sara Berger

press@sproud.se

WE ARE SPROUD
Sproud är det hållbara växtbaserade alternativet till mjölk. Våra produkter är gjorda på ärtprotein och framtagna med löftet: Om de inte är bra – med vilket menas: tasty as ***k samt bättre än mjölk för hälsa och miljö – gör vi dem inte. 2018 grundades Sproud i Malmö och 2021 omsatte vi 25,6 MSEK. Idag har vi 25 medarbetare i Sverige, Storbritannien och USA. Produkterna hittas i dagsläget på affärer, caféer och restauranger i över 30 länder.

Taggar: