Årsstämmokommuniké

Report this content

På årsstämman den 24 april 2008 omvaldes följande personer till styrelsen; Michael Berlin, Karl Mosvold, Bernt Plotek och Lars Swahn och såsom ny ledamot valdes Geir Larsen. På efterföljande konstituerande styrelsemöte återvaldes Michael Berlin till styrelsens ordförande.

Stämman fattade också beslut om att bemyndiga styrelsen att längst till årsstämman 2009, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt med eller utan villkor om apport eller kvittningsrätt, fatta beslut om nyemission. Styrelsens motiv till ev. emission utan företrädesrätt för aktieägare är, att om tillfälle uppstår kunna knyta intressent eller intressenter, som kan tillföra bolaget betydande fördelar, till bolaget. Vid företrädesemission föreslås att antalet nyemitterade aktier skall vara högst det samma som det befintliga antalet aktier vid emissionstillfället och vid emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, föreslås emissionen uppgå till högst 5.000.000 aktier av serie A och/eller serie B till en teckningskurs som, under beaktande av marknadsförutsättningarna, anknyter till den rådande börskursen vid emissionstillfället, dock med avdrag för det belopp som bedöms erforderligt för att uppnå intresse för emissionen. Beslutet fattades enhälligt.

Årsredovisning för 2007 samt övriga handlingar finns på bolagets hemsida www.srab.se och kan rekvireras från bolagets kontor.

Stockholm den 28 april 2008.

SRAB Shipping AB (publ) är ett rederi som erbjuder tillförlitliga och säkra transporter av olje- och kemikalieprodukter framförallt inom Öster- och Nordsjöområdet. SRAB är listat på First North. www.srab.se

Stockholm Corporate Finance är Certified Adviser för SRAB Shipping AB (publ)