Delårsrapport januari-september 2011

• Konvertibelemission om 33 mkr har genomförts varvid bolagets

fartygslån minskat med motsvarande belopp

• Lägre frakter och låg USD kurs innebär minskad intjäning

• Nettoomsättning 51,5 mkr (54,3)
  • Rörelseresultat 8,6 mkr (-96,8
  • Resultat före skatt -5,0 mkr (-107,8
  • Resultat efter skatt -5,0 mkr (-112,8
  • Resultat per aktie -0,38 kr (-0,33
  • Soliditet 11% (16)

Verksamhet

SRAB Shipping AB (publ) bedriver rederiverksamhet.

Rederiet opererar fem fartyg, tre helägda kemikalie- och produkttankers samt två delägda torrlastfartyg, och sysselsätter tre personer i land och ca 70 personer ombord på de tre tankfartygen. Två av bolagets kemikalie- och produkttankers, M/T Nordic Victory och M/T Nordic Glory sysselsätts på timecharterkontrakt till Herning Shipping AS i Danmark. M/T Prima befraktas i spotmarknaden av Uni-Chartering AS. De två delägda torrlastfartygen är sysselsatta på timecharterkontrakt till Union Transport Plc.

SRAB Shippings aktie handlas på First North. Antalet aktieägare var ca 850st den 30 september 2011. Certified Adviser för SRAB Shipping är Remium AB.

2011 – januari till september
Omsättning

Omsättningen under perioden uppgick till 51,5 mkr (54,3), en minskning med ca 5 % vilket främst förklaras av att SRAB jämfört med samma period förra året haft lägre timecharterhyror för två av fartygen. Dessutom påverkas intjäningen negativt av att USD-kursen varit i snitt ca 1 kr lägre under perioden då dessa två fartyg har sina intäkter i USD. M/T Prima har gått ur sin timecharter under andra kvartalet och har, efter en genomförd klassningsdockning i slutet av maj, sysselsatts i spotmarknaden. Bruttointäkten är högre, än då fartyget går på timecharter, eftersom denna även skall täcka kostnader för hamnanlöp, bunker mm som skall betalas av fartygets ägare. När fartyget går på timecharter betalas dessa kostnader av befraktaren dvs den som hyr fartyget.

Rörelseresultatet var 8,6 mkr (-96,8).

Rörelseresultatet har påverkats positivt med 30,2 mkr på grund av förvärv av utestående aktier i dotterbolag (se nedan).

Resultatet efter finansnetto var -5,0 mkr (-107,8).

Resultat efter skatt blev -5,0 mkr (-112,8).

Kassaflöde och soliditet

Periodens kassaflöde uppgick till 8,7 mkr (-21,8).

Likvida medel uppgick 30 september till 10,5 mkr.

Nettoskulden uppgick till 297,2 mkr (341,3)

Soliditeten uppgick till 11 % (16).

Tankfartygen

Marknaden har under tredje kvartalet varit säsongsmässigt svag och intjäningen i spotmarknaden har legat på nivåer där redarna i bästa fall fått täckning för sina drifts-kostnader. För M/T Prima som, under hela tredje kvartalet, befraktats i spotmarknaden har intjäningen dock, tack vare goda lastkombinationer, varit något bättre än gällande marknadsnivåer. Tillgången på laster har också varit något bättre än motsvarande period föregående år men detta har ännu inte gjort något avtryck i fraktraterna.

Under andra kvartalet utnyttjade SRAB sin option att förlänga timecharterkontrakten med Herning Shipping under ytterligare 6 månader, till utgången av 2011. Under denna period ligger charterhyrorna något högre än vad som varit fallet under första halvåret. Vid årsskiftet upphör SRABs gällande avtal med Herning Shipping och M/T Nordic Victory och M/T Nordic Glory kommer därmed att återlevereras. Diskussioner om fartygens sysselsättning efter återleverans pågår och beslut kommer att tas i god tid före återleverans.

M/T Nordic Victory levererades för fem år sedan och kommer därmed att under fjärde kvartalet att genomgå sin första "special survey".

SRABs samarbete med Preem AB, avseende M/T Prima, avslutades i mitten av maj. Fartyget gick därefter direkt till varv för att utföra sin första klassningsdockning vilket tog ca 15 dagar. Efter avslutad dockning har ett samarbete med Uni-Chartering AS inletts. Samarbetet innebär att Uni-Chartering exklusivt befraktar M/T Prima för SRABs räkning.
Kostnadsnivån för att driva tankfartygen är, som tidigare framgått, hög och åtgärder i syfte att sänka fartygens driftskostnader har nu vidtagits. Resultatet av detta kommer att märkas först under 2012.

Torrlastfartygen

SRAB har sedan drygt 10 år tillbaka, via Norswede Shipping KS, varit delägare i fem mindre torrlastfartyg.

Som tidigare rapporterats har två av torrlastfartygen – Peak Oslo och Peak Bergen - sålts under första kvartalet. Försäljningslikviden användes till att amortera banklånen i sin helhet.

Mot bakgrund av det försäljningspris som erhölls har en värdering av de kvarvarande tre fartygen gjorts. Detta ledde till att en betydande nedskrivning och anpassning av fartygsvärdena gjordes under andra kvartalet.

Ett av fartygen – MV Union Neptune – förliste i Biscayabukten i slutet av juli månad. Några person- eller miljöskador uppstod inte. Förlisningen är att betrakta som ett totalhaveri och försäkringsersättningen som utbetalats översteg mer än väl fartygets bokförda värde.

Norswede har därmed endast två fartyg kvar vilka båda går på fortsatt timecharter till Union Transport Plc.

Norswede Shipping KS har, som tidigare framgått, ett betydande krav på Union Transport. Förhandlingar pågår fortsatt i syfte att dels säkerställa Norswedes fordran och att dels finna en långsiktigt lönsam sysselsättning för de två återstående fartygen. Dessa förhandlingar skall vara avslutade under fjärde kvartalet.

Investeringar

M/T Prima har dockats under perioden för ca 5,6 mkr. Kostnaden för dockningen periodiseras över 36 månader.

Moderbolaget

Nettoomsättningen i moderbolaget under perioden blev

51,5 mkr (52,0). Rörelseresultat blev -39,6 mkr (-46,2) och resultat efter finansnetto -40,2 mkr (44,9). Likvida medel uppgick den 30 september till 10,5 mkr (1,3).

Intressebolag

Resultatandelar från de tre intressebolagen Norswede Shipping KS, i vilket SRAB direkt och indirekt äger 22 %, Crew Chart Ship Management (25 %) samt Ivar Lundh & Co (20 %) har påverkat periodens resultat med

-8,1 mkr (-1,2). Beloppet består till allra största delen av av- och nedskrivningar som gjorts i Norswede Shipping KS.

Finansiell rekonstruktion

Den rekonstruktion som man beslöt om vid extra bolagsstämma den 16 mars har nu genomförts. En riktad emission om 33 mkr genomfördes under april månad och detsamma gäller en apportemission som innebar att samtliga utestående preferensaktier i fartygsägande dotterbolag förvärvats mot betalning i nyemitterade aktier i SRAB.

Arbetet med en konvertibelemission om 33 mkr, riktad till bolagets långivande banker, slutfördes under tredje kvartalet. Koncernens fartygslån har därmed minskat med 33 mkr.

Ett beslut om att ge styrelsen ett bemyndigande att genomföra en företrädesemission fattades på årsstämman i juni 2011. Tidpunkt och villkor för denna emission har ännu inte fastställts.

Förvärvsanalys

I samband med förvärvet av utestående aktier i dotterbolag har en förvärvsanalys upprättats. Av denna framgick att förvärvet innebar en positiv resultateffekt på 60,4 mkr. Resultatet uppkom då minoritetsintressen om totalt 121,5 mkr förvärvats genom utgivande av egna aktier till ett värde av 61,1 mkr. Av de 60,4 mkr har 30,2 mkr använts för en nedjustering av fartygsvärden medan resterande 30,2 mkr resultatförts.

Kommande rapporttillfällen

Bokslutskommuniké 2011 16 februari 2012

Delårsbokslutet har ej varit föremål för granskning av företagets revisor. Delårsrapporten finns även tillgänglig på bolagets hemsida www.srab.se.

Stockholm den 27 oktober 2011

Summor inom parentes avser föregående år. Resultatsiffror jämförs med perioden januari-september 2010 medan balansräkningen jämförs mot årssaldon för 2010-12-31.

Moderbolagets resultaträkning, Mkr

Antal egna aktier vid bokslutsdatum - - -
Soliditet 11 % Neg Neg
Soliditet, inkl. minoritet - 18 % 16 %
Resultat per aktie är beräknat som resultat efter skatt
dividerat med antal aktier vid bokslutsdatum.
Koncernens kassaflödesanalys, Mkr jan-sep jan-sep Helår
Kassaflöde från den löpande verksamheten -16,2 -5,6 -3,1