Halvårsrapport

First North: SRAB B SRAB Shipping AB (publ) Januari - juni 2009 • Annullering av fartygskontrakt belastar resultatet med 33,1 mkr • Resultatandelar från intressebolag uppgår till – 1,9 mkr • Kostnaden för två incidenter belastar resultatet med 3,5 mkr • Rörelseresultatet under andra kvartalet uppgår till -0,3 mkr • Beslut om nedsättning av aktiekapital har tagits • Arbetet med en finansiell rekonstruktion av SRAB påbörjas Verksamhet SRAB Shipping AB (publ) bedriver rederiverksamhet. Rederiet opererar åtta fartyg, tre kemikalie- och produkttankers samt fem delägda torrlastfartyg, och sysselsätter 3 personer i land och ca 70 personer ombord på de tre tankfartygen. Bolagets samtliga kemikalie- och produkttankers, M/T Nordic Victory, M/T Nordic Glory och M/T Prima sysselsätts på timecharterkontrakt, de två förstnämnda till Herning Shipping i Danmark och M/T Prima till Preem AB. De fem delägda torrlastfartygen har under flera år varit sysselsatta på timecharterkontrakt till Union Transport Plc . Två av fartygen har i april 2009 återlevererats och ligger för tillfället upplagda i brist på sysselsättning. SRAB Shipping AB (publ) B-aktie handlas på First North. Antalet aktieägare var drygt 650 st den 30 juni 2009. Certified Adviser för SRAB Shipping AB (publ) är sedan 9 juni 2008 Remium AB. Utvecklingen under första halvåret Rörelseresultatet uppgick till –31,6 mkr under första halvåret. Resultatet har belastats med kostnader på drygt 33 mkr till följd av att bolaget annullerat nybyggnads-kontrakt avseende tre produkt/kemikalietankers om vardera 8400 dwt. Största delen av kostnaden utgörs av den handpenning om 5 % av kontraktspriset som SRAB betalade i samband med att kontrakten skrevs i januari 2008. Resultatet under perioden har också belastats med kostnader för en kollision som M/T Nordic Glory råkade ut för i mars. Kostnaderna för reparation och utebliven intjäning uppgick till drygt 2 mkr. I början av maj drabbades M/T Nordic Victory av ett haveri på en växel. Reparationskostnaden som i huvudsak täckts av garantier innebar förlorad intäkt och andra kringkostnader på ca 1,5 mkr som har fått bäras av SRAB och därmed belastar resultatet för perioden. 2009 – januari till juni Omsättning Omsättningen under perioden uppgick till 44,2 mkr (40,9), en ökning med ca 8 % vilket förklaras framför allt av att fraktvillkoren för M/T Nordic Victory och M/T Nordic Glory förbättrats väsentligt sedan första halvåret 2008. Samtidigt var såväl M/T Nordic Glory som M/T Nordic Victory , på grund av reparationsarbeten, ”off-hire” under sammanlagt 23 dagar vilket påverkat omsättningen negativt. Resultat Rörelseresultatet var –31,6 mkr (13,7). Resultatet efter finansnetto uppgick till –41,0 mkr (4,6). Resultat efter skatt och minoritet blev –50,2 mkr (-1,6). Skattekostnaden, om 1,9 mkr, förklaras av upplösning av en tidigare aktiverad skattefordran. Upplösningen reducerar inte företagets skattemässigt avdragsgilla förlustavdrag. Kassaflöde, likviditet och soliditet Periodens kassaflöde uppgick till –3,4 mkr (-5,0). Likvida medel uppgick 30 juni till –0,7 mkr. Den negativa kassan vid halvårsskiftet beror på att charterhyror på ca 7,5 mkr betalats men inte bokförts på bolagets konto förrän omedelbart efter månadsskiftet. Nettoskulden uppgick till 355,8 mkr (353,2) Soliditeten inkl. minoritet uppgick till 30 % (36). Investeringar Investeringarna under perioden blev 0,5 mkr. 0,4 mkr avser investeringar som gjorts på M/T Nordic Glory och 0,1 har investerats i intressebolaget Norswede KS. Moderbolaget Nettoomsättningen i moderbolaget under perioden blev 42,7 mkr (27,3). Ökningen är ett resultat av M/T Prima varit sysselsatt hela perioden i år, förbättrade avtalsvillkor för M/T Nordic Victory och M/T Nordic Glory i kombina-tion med en starkare USD-kurs. Rörelseresultatet, -47,3 mkr, har belastats med kostnader om ca 33 mkr för de uppsagda nybyggnadskontrakten liksom ca 3,5 mkr för haverier. Resultat efter finansiella poster uppgick till –48,9 mkr (1,3). Likvida medel per 30 juni 2009 uppgick till –0,2 mkr (2,4). Periodens investeringar var 0,1 mkr (33,0) och avser intressebolaget Norswede KS. Moderbolaget har aktieägaravtal med de externa investerarna i dotterbolagen SRAB Kemtank 1 AB, SRAB Kemtank 2 AB samt SRAB Kemtank 3 AB, i vilka moderbolaget garanterar investerarnas rätt till utdelning. Då dotterbolagen av likviditetsskäl inte kunde lämna utdelning den 31 mars 2009 har moderbolaget i sin balansräkning tagit upp en skuld för detta åtagande. Intressebolag Resultatandelar från de tre intressebolagen Norswede Shipping KS, i vilket SRAB äger 22 %, Crew Chart Ship Management AB (25%) samt Ivar Lundh & Co AB (20%) har för perioden påverkat resultatet med –1,9 Mkr (0,1). Tankfartygen Marknaden för tankfartyg i det segment där SRABs fartyg opererar har under våren och försommaren försvagats. Genom att SRABs fartyg är sysselsatta på längre time-charterkontrakt påverkas inte intjäningen, på kort sikt, av de försämrade marknadsvillkoren. Teknisk drift och bemanning av fartygen sköts av SRABs intressebolag Crew Chart Ship Management AB. Driftskostnaden för fartygen har sakta minskat under periden medan bemanningskostnaden fortsatt ligger på en alldeles för hög nivå. De höga bemanningskostnaderna förklaras av fortsatt stor brist på sjöfolk i kombination med en stark dollar. Lönekostnader erlägges i dollar. Fartygen har, med undantag av de incidenter som beskrivits, fungerat tekniskt och operativt mycket väl under perioden. Torrlastfartygen SRABs delägda torrlastfartyg som ligger i vårt intresse-bolag Norswede Shipping KS, har i närmare 10 år varit sysselsatta på timecharter till det engelska företaget Union Transport Plc. Som tidigare rapporterats löpte timecharter-avtalen för samtliga fem fartyg fram till utgången av första kvartalet. Norswede hade därefter en option att förlänga avtalen på oförändrade villkor under ytterligare fyra år. Denna option deklarerardes men Union Transport valde, trots detta, att ensidigt bryta avtalen för två av fartygen och återleverera dessa. De återlevererade fartygen har legat upplagda utan sysselsättning under större delen av andra kvartalet. För att stärka likviditeten i Norswede gjorde ägarna under våren ett kapitaltillskott om totalt 9 miljoner NOK till bolaget. SRAB hade, enligt ett avtal med övriga ägare, möjlighet att avstå från att lämna kapitaltillskott varvid SRABs andel fick fördelas mellan övriga ägare. I och med detta reducerades SRABs direkta ägarandel i Norswede från 25 % till 22 %. Diskussioner pågår fortsättningsvis mellan Norswede och Union Transport för att finna en sysselsättning för de båda upplagda fartygen. Annullering av nybyggnadskontrakt Den slutliga kostnaden för annullering av de tre nybyggnadskontrakt som SRAB ingått hamnade på 33,1 mkr. Den absolut största delen avsåg förlusten av den handpenning om 5 % som SRAB erlagt och som varvet enligt uppgörelse fick behålla vid annulleringen. Utöver detta har kostnader tagits för bl a avveckling av det inspektionsteam som för SRABs del övervakade byggnationen av ”våra” fartyg. Under andra kvartalet har resultatet belastats med ca 1 mkr för denna avveckling. Finansiell rekonstruktion Förlusten vid annulleringen av fartygskontrakten ledde till att mer än 50 % av bolagets aktiekapital var förbrukat. Vid kontrollstämma som sammanföll med årsstämman beslöts att bolaget inte skulle träda i likvidation. Vidare togs beslut om en nedsättning av aktiekapitalet och verksamheten kunde därmed drivas vidare. Omgående därefter påbörjade styrelsen planeringsarbetet för en finansiell rekonstruktion, i syfte att stärka bolagets finansiella ställning och likviditet. Händelser efter rapportdatum En plan för en finansiell rekonstruktion har således utarbetats och i mitten av augusti godkänts av bolagets styrelse. Planen innebär bland annat att en företrädes-emission om ca 35 mkr kommer att föreslås på en extra bolagsstämma den 17 september. Dessutom skall beslut tas om en apportemission om ca 28 mkr som riktas till externa preferensaktieägare i SRAB Kemtank 1 AB, SRAB Kemtank 2 AB och SRAB Kemtank 3 AB. Preferensaktieägarna får möjlighet att växla 20 % av sina preferensaktier i kemtanksbolagen till stamaktier i SRAB på samma villkor som i företrädesemissionen. Styrelsen föreslår samtidigt att SRAB Shipping inte längre skall ha olika aktieslag utan att samtliga aktier skall ha lika rösträtt i bolaget. Kommande rapporttillfällen Delårsrapport jan-sept 2009 29 oktober 2009 Bokslutskommuniké 2009 18 februari 2010 Delårsrapporten har ej varit föremål för granskning av företagets revisor. Delårsrapporten finns även tillgänglig på bolagets hemsida www.srab.se. Stockholm den 27 augusti 2009 Styrelsen Summor inom parentes avser föregående år. Resultatsiffror jämförs mot perioden januari-juni 2008 medan balansräkningen jämförs mot årssaldon för 2008-12-31. Moderbolagets resultaträkning, Mkr jan - jun Helår 2009 2008 2008 Nettoomsättning 42,7 27,3 67,3 Rörelsens kostnader -90,0 -25,2 -99,6 Rörelseresultat -47,3 2,1 -32,3 Finansnetto -1,6 -0,8 -5,9 Resultat före skatt -48,9 1,3 -38,2 Skatt -2,0 -0,4 -0,1 Resultat efter skatt -50,9 0,9 -38,3 Koncernens resultaträkning, Mkr jan - jun Helår 2009 2008 2008 Nettoomsättning 44,2 40,9 81,7 Rörelsens kostnader -73,9 -27,3 -76,1 Resultatandel intresseföretag -1,9 0,1 -2,9 Rörelseresultat -31,6 13,7 2,7 Finansnetto -9,4 -9,1 -17,0 Resultat före skatt -41,0 4,6 -14,3 Skatt -1,9 -0,4 -0,1 Minoritetsintresse -7,3 -5,8 -13,1 Resultat efter skatt -50,2 -1,6 -27,5 Moderbolagets balansräkning, Mkr 30 jun 31 dec 2009 2008 Materiella anläggningstillgångar - 30,8 Finansiella anläggningstillgångar 39,9 63,3 Varulager 0,7 0,7 Kortfristiga fordringar 15,2 8,0 Kassa och bank -0,2 2,4 Summa tillgångar 55,6 105,2 Eget kapital 8,3 59,1 Långfristiga skulder 17,5 17,5 Kortfristiga skulder 29,8 28,6 Summa eget kapital och skulder 55,6 105,2 Koncernens balansräkning, Mkr 30 jun 31 dec 2009 2008 Materiella anläggningstillgångar 502,1 543,6 Finansiella anläggningstillgångar 15,8 18,2 Varulager 0,7 0,7 Kortfristiga fordringar 6,0 5,2 Kassa och bank -0,7 2,7 Summa tillgångar 523,9 570,4 Eget kapital 9,7 57,6 Minoritetsintresse 145,2 145,3 Långfristiga skulder 333,6 333,6 Kortfristiga skulder 35,4 33,9 Summa eget kapital och skulder 523,9 570,4 Nyckeltal jan-jun jan-jun Helår 2009 2008 2008 Resultat per aktie, kr -1,45 -0,05 -0,85 Resultat per aktie efter utspädning, kr - -0,04 -0,82 Resultat per aktie efter schablonskatt, kr -0,87 -0,07 -0,32 Avkastning på eget kapital Neg Neg Neg Eget kapital per aktie, kr 0,28 2,44 1,66 Antal aktier vid bokslutsdatum, tusental 34 598 34 598 34 598 Antal aktier efter utspädning, tusental - 35 879 35 879 Antal egna aktier vid bokslutsdatum - - - Soliditet, exkl. minoritet 2 % 14 % 10 % Soliditet, inkl. minoritet 30 % 38 % 36 % Resultat per aktie är beräknat genom resultat efter skatt dividerat med antal aktier vid bokslutsdatum. Koncernens kassaflödesanalys, Mkr jan-jun jan-jun Helår 2009 2008 2008 Kassaflöde från den löpande verksamheten -2,9 18,8 16,6 Kassaflöde från nettoinvesteringar -0,5 -202,8 -192,0 Kassaflöde från extern finansiering 0,0 179,0 168,3 Periodens kassaflöde -3,4 -5,0 -7,1 Förändring av eget kapital, Mkr jan-jun jan-jun Helår 2009 2008 2008 Ingående balans 57,6 61,4 61,4 Nyemission - 25,0 25,0 Omräkningsdifferenser 2,3 -0,6 -1,3 Periodens resultat -50,2 -1,6 -27,5 Utgående eget kapital 9,7 84,2 57,6 Koncernens kvartalsdata, Mkr År 2009 2009 2008 2008 2008 2008 2007 2007 Kvartal 2 1 4 3 2 1 4 3 Nettoomsättning 22,0 22,2 21,3 18,5 22,9 18,0 18,9 11,3 Rörelsens kostnader -21,1 -52,8 -20,3 -27,5 -20,9 -6,4 -19,9 -1,3 Resultat från andelar i intresseföretag -1,2 -0,7 -2,3 -0,7 0,0 0,1 0,6 0,4 Rörelseresultat -0,3 -31,3 -1,3 -9,7 2,0 11,7 -0,4 10,4 Finansnetto -4,3 -5,1 -3,6 -4,2 -5,4 -3,7 -1,8 -2,6 Resultat före skatt -4,6 -36,4 -4,9 -13,9 -3,4 8,0 -2,2 7,8 Skatt -1,9 0,0 0,0 0,4 1,9 -2,3 1,1 -3,1 Minoritetsintresse -3,7 -3,6 -3,6 -3,7 -3,6 -2,2 -0,6 -0,7 Resultat efter skatt -10,2 -40,0 -8,5 -17,2 -5,1 3,5 -1,7 4,0