SRAB Shipping AB (publ) Halvårsrapport januari-juni 2012

• SRABs tre helägda fartyg har sålts och levererats under andra kvartalet

• Försäljningslikviden har använts för amortering av fartygslån

• Efter fartygsförsäljning har kvarvarande banklån avskrivits

• Avskrivning av lån har påverkat nettoresultatet positivt med 78,7 mkr

• SRABs aktie har flyttats från OMX First North och är sedan april listad på Alternativa aktiemarknaden

• Nettoomsättning 53,1 mkr (31,5)

• Rörelseresultat 42,3 mkr (13,4)

• Resultat före skatt 80,1mkr (3,9)

• Resultat efter skatt 80,1 mkr (3,9)

• Resultat per aktie 6,13 kr (0,30)

• Soliditet 65 % (neg)

Verksamhet´

SRAB Shipping AB (publ) bedriver rederiverksamhet.

Rederiet har, fram till juni 2012, opererat fem fartyg, tre helägda kemikalie- och produkttankers samt två delägda torrlastfartyg. Efter genomförd försäljning av de helägda tankfartygen återstår endast de två delägda torrlastfartygen som båda är sysselsatta på timecharterkontrakt till Union Transport Plc.

SRAB Shippings aktie är, sedan april 2012, listad på Alternativa aktiemarknaden. Antalet aktieägare var ca 800 den 30 juni 2012.

2012 – januari till juni

Omsättning

Omsättningen under perioden uppgick till 53,1 mkr (31,5), en ökning med ca 68 % vilket förklaras av att fartygen i år, fram till försäljningen, opererade på spotmarknaden där intjäningen är högre jämfört med förra årets timecharterhyra för att kompensera för de kostnader som spotmarknaden medför t.ex. drivmedel och hamnanlöp.

Rörelseresultatet var 42,3 mkr (13,4).

Resultatet efter finansnetto var 80,1 mkr (3,9).

Resultat efter skatt blev 80,1 mkr (3,9).

Nedskrivning av lån i samband med fartygsförsäljningar har påverkat resultatet positivt med 78,7 mkr.

Kassaflöde och soliditet

Periodens kassaflöde uppgick till -0,6 mkr (15,8).

Likvida medel uppgick 30 juni till 0,9 mkr.

Nettoskulden uppgick till 2,6 mkr (308,8)

Soliditeten uppgick till 65 % (neg).

Tankfartygen

Under april meddelade SRABs största kreditgivare – Ålandsbanken – att man tagit beslut om att säga upp samtliga lån till koncernen. Samtidigt meddelades att banken ingått avtal om försäljning av bolagets tre helägda kemikalietankers. Efter detta träffades en uppgörelse mellan Ålandsbanken och SRAB som bl a innebar att SRAB medverkade till att leverans av fartygen gjordes på av banken anvisad plats och inom en tidsperiod som parterna var överens om. Härigenom kunde ingångna fraktavtal slutföras samtidigt som samarbeten med managementbolag och andra leverantörer också kunde avslutas under ordnade former. Samtliga tre fartyg har under maj och juni levererats till ny ägare.

Torrlastfartygen

SRAB har sedan drygt 10 år tillbaka, via Norswede Shipping KS, varit delägare i fem mindre torrlastfartyg. Två av fartygen har tidigare sålts och under sommaren 2011 förliste ett av fartygen. I mars innevarande år kolliderade ett av de kvarvarande fartygen och blev då illa skadat. En uppgörelse har träffats med försäkringsbolaget som innebär att Norswede erhåller ett belopp och får sedan själva bestämma i fall man vill reparera fartyget alternativt sälja det.

Som tidigare meddelats har Norswede Shipping KS ett betydande krav på Union Transport Plc som tidigare chartrat samtliga 5 fartyg. Något förslag till hur dessa krav skall lösas har inte presenterats av Union Transport och Norswede avser nu att få kravet fastställt vid ett skiljeförfarande.

Desinvesteringar

Samtliga tankfartyg har, som framgått ovan, avyttrats under perioden. Efter genomförd försäljning har alla banklån inklusive konvertibellån samt andra förpliktelser

som upplupna räntor skrivits av. SRAB har således efter genomförd försäljning inga kvarvarande banklån. Nettoresultatet av fartygsförsäljningarna och efter låneavskrivningar blev därmed 78,7 mkr.

Moderbolaget

Nettoomsättningen i moderbolaget under perioden blev

53,1 mkr (31,5). Rörelseresultat blev -11,5 mkr (-28,7) och resultat efter finansnetto 46,6 (-29,5). Finansnettot har förstärkts av att banklån eftergivits med ca 42 mkr samt att moderbolagets skulder till dotterbolag har bortskrivits. Likvida medel uppgick den 30 juni till 0,9 mkr (1,5).

Intressebolag

Resultatandelar från de tre intressebolagen Norswede Shipping KS, i vilket SRAB direkt och indirekt äger 22 %, Crew Chart Ship Management (25%) samt Ivar Lundh & Co (20%) har påverkat periodens resultatet med -0,9 mkr (-7,9).

Listning av SRABs aktie

I slutet av mars beslöt styrelsen att avsluta listningen av SRABs aktie på OMX First North. För att möjliggöra handel med aktien ansöktes istället om en listning av aktien på Alternativa aktiemarknaden. Sedan april sker handel med aktien en gång per månad på Alternativa aktiemarknaden. Information om handelsdagar finns www.alternativa.se.

Utveckling/avveckling

Sedan försäljningen av fartygen slutförts pågår arbete med att avveckla vissa tillgångar i syfte att frigöra kapital. Bolagets likviditet är ansträngd men styrelsen bedömer att nödvändig likviditet finns för att genomföra en likvidation av bolaget, under ordnade former, om så skulle beslutas. Bolagets styrelse och VD utvärderar samtidigt förutsättningarna för en fortsatt verksamhet.

Händelser efter rapportdatum

Som framgått ovan träffades, efter det Ålandsbanken meddelat att man avsåg att sälja SRABs fartyg, en uppgörelse som bl a innebar att SRAB skulle biträda banken vid leverans av fartygen. Ålandsbanken har inte till alla delar honorerat denna uppgörelse och SRAB har därför, efter rapportdatum, riktat ett krav mot banken och bolaget kommer att begära rättslig prövning av ärendet.

Kommande rapporttillfällen

Bokslutskommuniké 2012 14 februari 2013

Delårsbokslutet har ej varit föremål för granskning av företagets revisor. Delårsrapporten finns även tillgänglig på bolagets hemsida www.srab.se.

Stockholm den 23 augusti 2012

Summor inom parentes avser föregående år. Resultatsiffror jämförs med första halvåret 2011 medan balansräkningen jämförs mot årssaldon för 2011-12-31.

Moderbolagets resultaträkning, Mkr

Antal aktier vid bokslutsdatum, tusental 13 054 13 054 13 054
Antal egna aktier vid bokslutsdatum - - -
Soliditet 65 % 12 % Neg
Avkastning på eget kapital är beräknat på eget kapitalvid bokslutsdatum och resultat per aktie är beräknat som
resultat efter skatt dividerat med antal aktier vid bokslutsdatum.
Koncernens kassaflödesanalys, Mkr jan-jun jan-jun Helår
Kassaflöde från den löpande verksamheten -3,8 -9,2 -32,6