SRAB Shipping förvärvar 20 procent av aktierna i Ivar Lundh & Co AB

Report this content

SRAB Shipping AB (publ) har förvärvat 20 procent av aktierna och rösterna i Ivar Lundh & Co AB i Stockholm.

Ivar Lundh & Co AB, som grundades 1912, är ett av Sveriges ledande skeppsmäkleriföretag med tyngdpunkt på befraktning inom tanksegmentet, köp och försäljning av fartyg samt skeppsklarering. Bolagets årsomsättning under senaste räkenskapsåret uppgick till drygt 50 miljoner SEK och vinsten före skatt var ca 3,5 miljoner SEK.

”Genom förvärvet får vi omgående naturlig tillgång till och insyn i en professionell och dynamisk mäklarorganisation. Alternativet för SRAB hade varit att bygga upp en egen befraktningsorganisation, vilket skulle ta tid och kräva stora resurser”, säger SRABs vd Rolf Hollmén.

Samarbete mellan bolagen är etablerat sedan tidigare och Ivar Lundh & Co AB har under åren befraktat fartyg åt SRAB och dessutom har Ivar Lundh & Co AB agerat som mäklare vid SRABs nybeställningar av fartyg i Turkiet.

Ägarandelen konsolideras per årsskiftet.

Stockholm den 8 januari 2008

För mer information kontakta;
Rolf Hollmén, VD SRAB Shipping AB, tel 08 – 534 899 00, 0709 – 57 48 54,
rolf.hollmen@srab.se

SRAB Shipping AB (publ) ett rederi som erbjuder tillförlitliga och säkra transporter av olje- och kemikalieprodukter framförallt inom Öster- och Nordsjöområdet. SRAB är listat på First North. www.srab.se

Certified Adviser för SRAB Shipping AB (publ) är Stockholm Corporate Finance AB. www.stockholmcorp.se