Fortsatta fossilfria framsteg – Stålgross i Sverige AB ny partner till SSAB

SSAB förstärker distributionen i Sverige för den framtida fossilfria värdekedjan. Tillsammans med distributionspartnern Stålgross AB finns nu en gemensam avsiktsförklaring om leveranser av fossilfritt stål.

TV Daniel Welander och Johan Helge Stlgross TH Anton Appelqvist och Per Johansson SSAB

Bildtext: TV Daniel Welander och Johan Helge, Stålgross. TH Anton Appelqvist och Per Johansson SSAB

​​​​​​- Att få med Stålgross på resan med våra fossilfria ambitioner är en naturlig följd av deras tidigare arbete som distributionspartner. Att de nu också vill gå vidare med en avsiktsförklaring för framtida leveranser av fossilfritt stål känns väldigt bra, säger Per Johansson, ansvarig säljare på SSAB.

SSAB har ambitioner att i grunden förändra ståltillverkningsprocessen, med målet att leverera fossilfritt stål till marknaden i kommersiell skala under 2026. SSAB utvecklar tillsammans med partners en unik lösning för fossilfri järn- och stålproduktion. Genom att använda fossilfri el och vätgas ersätter man den traditionella järnmalms- och koks/kolbaserade ståltillverkningen.

- För Stålgross del är detta ett mycket viktigt avtal. Det sätter riktningen för vårt erbjudande till marknaden. Våra kunder är trygga med att vi ligger i framkant när det gäller kvalitet och tillgänglighet, säger Johan Helge, vd på Stålgross. Nu adderar vi också hållbarheten i paketet.

- Vi befinner oss i ett segment av marknaden där miljökraven på material och transporter kommer att öka kommande år. Vi gör kontinuerligt omställningsinvesteringar och med detta avtal kan vi vara med och göra skillnad på en mycket hög nivå. Det känns mycket bra, fortsätter vd Johan Helge.

Stålgross har med sitt fokus på varmvalsad plåt varit en strategisk samarbetspartner på svensk marknad under många år. Stålgross har ett av marknadens bredaste lagersortiment när det gäller varmvalsad plåt och är sedan tidigare certified partner för SSABs produkter Raex och Strenx.

Avtalet om fossilfri ståldistribution är ett naturligt steg för SSAB och Stålgross att på bredare front nå ut på svensk marknad.

​​​

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hanna Hoikkala, SSAB Communications, hanna.hoikkala@ssab.com, +46 73 655 11 17
Johan Helge, vd Stålgross AB, johan@stalgross.se, +46 36 305 444

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. www.ssab.com.
Följ med oss även i sociala medier: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter och YouTube.