Gasen blir lättare att bära

En ny gasbehållare för hushållsbruk gjord i höghållfast stål har utvecklats av det franska företaget Liotard för gasföretaget Primagaz. Utvecklingsarbetet har gjorts i samarbete med stålföretaget ArcelorMittal. Resultatet är en behållare som väger i stort sett hälften jämfört med modeller i konventionellt stål. För sitt utvecklingsarbete nominerades de båda företagen till Swedish Steel Prize 2007.

(REMOVED GRAPHICS)

Den nya gasbehållaren i höghållfast stål är en framgång på den stora franska marknaden för gas på flaska. Främsta skälet till detta är vikten som ligger på 6,3 kg jämfört med motsvarande modeller i konventionellt stål som väger runt 13 kg. Stålet som används är ett höghållfast så kallat tvåfasstål med en lägsta brottgräns på 600 MPa.

Ändrade regler
Behovet av en ny, lättare modell har funnits länge men tidigare regelverk satte stopp för utvecklingen av lättare behållare i stål. Samtidigt har konkurrensen från andra material, främst de kompositmaterial som kommit på senare år, blivit tuffare.
– Kompositbehållarna har upplevts som nya, innovativa och mycket praktiska, förklarar Alain Dailloux. Därför var det viktigt att få fram en ny och betydligt lättare stålbehållare med en praktisk, modern form.

Det som tidigare stoppade Liotard var en EU-standard som reglerade tjockleken på stålet. För att få en ändring till stånd har Alain Dailloux själv drivit frågan i de berörda EU-organen.
– Jag formulerade ett första förslag till en ny standard där man tog hänsyn till de möjligheter som extra höghållfasta stål ger, berättar Dailloux. Efter olika hållfasthetstest och korrosionsprov antogs den nya standarden som ett alternativ till den tidigare. Därmed kunde vårt arbete starta.

Små förändringar i produktionen
Från stålleverantören ArcelorMittal fick Liotard förslag på olika höghållfasta stålsorter. Ett krav var dock att befintlig maskinpark skulle kunna användas.
– Vi kom fram till att ett tvåfas-stål var det bästa alternativet, berättar Sofie Vanrostenberghe, forskningsingenjör vid ArcelorMittals forskningscentrum i Gent i Belgien. Det är ett kallvalsat stål som blir hårdare när det formas eller deformeras.

Konstruktionen består, liksom tidigare, av två delar som formas med djupdragning för att sedan svetsas samman. Tvåfasstål är väl lämpade för djupdragning och den enda förändring som behövdes var ett nytt verktyg i den 600-tons press Liotard använt sedan länge. Idag ligger produktionshastigheten på 250 höghållfasta behållare per timme. Även svetsningen kunde göras på i stort sett samma sätt som tidigare.

Designpris
Trots att priset för det nya tvåfasstålet ligger lite högre är priset för konsumenterna oförändrat. Detta tack vare att godstjockleken minskats från dryga 2 millimeter till 1,4, vilket minskar materialåtgången betydligt. Dessutom behöver man enligt de nya reglerna inte längre värmebehandla stålet under tillverkningen, vilket sparar energikostnader. Detta ger en lättare och mer praktisk behållare som kan säljas till i stort sett samma pris som de äldre, tyngre behållarna.

Den nya behållaren har också en modernare design och färgsättning. Liotard och Primagaz fick den franska industrins designpris Janus 2007 för formgivningen och funktionen hos den nya behållaren. Alain Dailloux har stora förhoppningar inför framtiden:
– Gas är en viktig energikälla för många miljoner hushåll framförallt i Sydeuropa och vi ser stora möjligheter i bland annat Spanien och Italien. För oss är nu nästa steg att göra något mindre flaskor med en ståltjocklek på bara 1 mm.

Bildtext:
Halva vikten. Franska Liotard har tillsammans med ArcelorMittal utvecklat en gasbehållare i höghållfast stål som är betydligt lättare än motsvarande modell i konventionellt stål.

Text och digital bild finns att hämta på www.ssabtunnplat.com.

För ytterligare upplysningar:

Anders Sörman
Projektledare
Marknadskommunikation
SSAB Tunnplåt AB
Mobiltel.: 070-221 93 26
Fax: 0243-720 00
E-post: anders.sorman@ssab.com

Fakta om SSAB Tunnplåt:
SSAB Tunnplåt, som ingår i SSAB-koncernen, är Nordens största tunnplåtstillverkare och en av världens ledande tillverkare av höghållfast stål. Företaget omsätter 15,3 miljarder kronor och tillverkar cirka 2,7 miljoner ton tunnplåt årligen. Totalt sysselsätts 4 100 anställda.