Gunde Svan på Nordiska Ståldagen

Att komma ut ur lågkonjunkturen som en mästare. Det är rubriken för inledningstalet på Nordiska Ståldagen 2009. Bakom orden står Gunde Svan, företagare och coach för svenska skidlandslaget. Han är en av flera talare som under två dagar ger råd, tips och inspiration i konsten att göra rätt saker när konjunkturen går på lågvarv.

Nordiska Ståldagen arrangeras av SSAB för tredje året i rad. Deltagare från de nordiska länderna träffas i Göteborg under två dagar för inspiration och erfarenhetsutbyte. I år är temat att göra bättre affärer och gå som en vinnare ur lågkonjunkturen.

Bland övriga talare märks Lennart Ringsjö från IKEA Trading i Asien som arbetar med produktions- och materialutveckling inom metallområdet med fokus på kolstål. Lennart Ringsjö är stationerad i Kina och kommer att ge en dagsaktuell bild av landet och förklara hur man som företagare ska förhålla sig till Kina och vad vi kan lära av denna expansiva marknad.

Vidare deltar Jesper Rückertz från Sifo Research International som har studerat stora, framgångsrika industriföretag och deras förmåga att bygga starka kundrelationer. I tider med lågkonjunktur blir relationerna till kunderna än viktigare och Jesper Rückertz har flera tips och råd att ge inom detta område.

LKAB:s Jonas Finn är projektansvarig för utvecklingen av nya vagnkorgar på Malmbanan. Lägre vikt och en konstruktion som ger helt nya möjligheter i form av snabbare tömning och enklare metod för underhåll. Här ges ett tydligt exempel där höghållfast stål tillsammans med nya idéer får direkt positivt genomslag i affärerna och driftsekonomin.

Steen Maulitz från danska Jensen A/S ger åhörarna en beskrivning av den senaste tekniken för rullformning av höghållfasta stål. Företaget har cirka 50 års erfarenhet av rullformning och Steen Maulitz berättar om tekniska och kommersiella möjligheter.

Nordiska Ståldagen 2009 hålls på Hotel Scandic Crown i Göteborg 22-23 april.

Se det kompletta programmet på www.nordiskastaldagen.com

Journalister är välkomna att delta.

Svar vänligen senast 3 april till Anders Sörman, tel. 0243-710 80, mobil: 070-221 93 26, e-post: anders.sorman@ssab.com

Anders Sörman, Projektledare

Marknadskommunikation