Höghållfast stål i fädrens spår

Anders Olsson, en av Sveriges främsta handikappidrottare, lovade att aldrig åka Vasaloppet igen efter Öppet spår 2005. I år står han trots det på startlinjen igen. Anledningen är en helt ny kälke i höghållfast stål från SSAB som ger helt nya åkförutsättningar och chans till snabbare tider.

Bakom konstruktionen står innovationsföretaget Hydroforming Design Light i Vansbro. Tillsammans med Anders Olsson har de utvecklat en specialbyggd skidkälke som uppfyller de önskemål Anders Olsson haft. – Den nya skidkälken är mycket lovande, berättar Anders Olsson. Jag hoppas kunna slå min egen tid med minst en timme. Det har gått överraskande snabbt att få fram skidkälken. Verktygskonstruktören Nisse Fagerberg förstod direkt hur jag ville ha det och det tog bara ett par veckor att få fram en prototyp. Konstruktionen Det viktigaste med skidkälken är att åkaren kan få ut mesta möjliga kraft ur sina stavtag och att den ger god balans även i kurvtagning. Konstruktionen består av tre huvuddelar: • Säte med stöd för benen • Ledat chassi som gör det möjligt att svänga • Löparskidor Förutom en genomtänkt konstruktion har materialen varit avgörande för konstruktionen. – Vi har använt oss av höghållfasta stål i hela chassit berättar Alvar Palmcrantz, vd för Hydroforming Design Light. Det ger en lätt och stark kälke med rätt flexibilitet. Vi har god erfarenhet av de materialen sedan tidigare och visste att de skulle fungera bra. Materialen Konstruktören har använt sig av tre olika stålkvaliteter, samtliga avancerade höghållfasta stål. Till kälkens mekanism används det varmvalsade stålet Domex 650. Till chassit används de kallvalsade stålen Docol 1000 till rördelar och Docol 1400 till övriga detaljer. Kälkens styrka har redan testats praktiskt av Anders Olsson som under träning gjort en ordenlig vurpa där ena skidan knäcktes men kälke och åkare klarade sig bra. Det sista som justerats är styrningsmekanismen. – Det gäller att skidorna följer åkarens lutning på samma sätt som vid vanlig åkning så att fart och energi kan utnyttjas maximalt, säger Alvar Palmcrantz. Det här har varit ett spännande specialprojekt för oss och nu hoppas vi att Anders ska klara sina mål. Förutom SSAB som levererat materialen stöttas utvecklingsarbetet av Triple Steelix som är en utvecklingssatsning från branschorganisationen Jernkontoret med stöd av Vinnova. Bilder av kälken finns på www.ssab.com