HYBRIT nominerad till miljömålspris

Naturvårdsverket har nominerat HYBRIT, ett initiativ av SSAB, LKAB och Vattenfall, till sitt Miljömålspris 2019. HYBRIT är en av tre kandidater till priset i kategorin ”mod och tempo”.

“Det är väldigt roligt att SSAB:s initiativ HYBRIT, som vi tagit tillsammans med LKAB och Vattenfall, uppmärksammas på det här sättet. Det kräver både mod, innovation och snabbhet för att klara av att göra det revolutionerande tekniksprång som nu krävs inom stålindustrin”, säger Martin Pei, ordförande för HYBRIT och teknisk direktör för SSAB.

Vinnare av priset utses av en jury och kommer att delas ut vid Miljömålsdagarna 2019 i Karlskrona den 14-15 maj.

”Jag skulle säga att hela Sverige och världen är vinnare när vi nu ställer om en industri som idag står för så stora koldioxidutsläpp. SSABs omställning innebär att vi kommer att kunna minska utsläppen med 10 procent i Sverige och 7 procent i Finland”, säger Martin Pei.

”Om vi vågar gå före i den här omställningen, kanske fler stålföretag i världen följer efter”, säger han.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mia Widell, Press Relations manager, mia.widell@ssab.com,
tel: +46 76 527 2501

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. www.ssab.comFölj med oss även i sociala medier: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter och YouTube