Johnny Sjöström ny vd och koncernchef för SSAB

Johnny Sjöström har utsetts till vd och koncernchef för SSAB. Han kommer närmast från rollen som divisionschef för SSAB Special Steels. Johnny Sjöström tillträder den nya rollen den 28 oktober 2024. Han efterträder Martin Lindqvist som tidigare meddelat att han lämnar företaget för en styrelsekarriär.

Johnny Sjöström har en lång erfarenhet från industrin och från internationellt arbete. Sedan 2019 har han varit divisionschef för SSAB Special Steels. Där har han arbetat med att utveckla och växa företagets affär för specialstål och ansvara för den gröna omställningen som pågår i SSABs stålverk i Oxelösund. Johnny Sjöström har tidigare varit vd för Uddeholm och även haft olika chefsbefattningar på Outokumpu Stainless Oy.

-          SSABs styrelse och jag är mycket glada över att Johnny Sjöström har accepterat rollen som vd och koncernchef för SSAB. Han har gedigen teknisk kunskap, och lång erfarenhet inom branschen i Norden och internationellt. Med hans bakgrund och erfarenhet är han rätt person att leda SSAB framåt. Jag vill samtidigt passa på att tacka Martin för hans många insatser för SSAB och för att ha utvecklat företaget till det fina och starka bolag det är idag, säger Lennart Evrell, styrelseordförande för SSAB

-          Jag är hedrad och stolt över att styrelsen ger mig förtroendet att leda SSAB in i nästa fas. Jag kommer att lägga mycket tid på att lyssna in och resa runt i organisationen för att lära känna alla delar av bolaget inför mitt tillträde den 28 oktober. Under de senaste åren har jag arbetat nära Martin Lindqvist och jag ser fram mot att tillsammans med alla kunniga medarbetare fortsätta att leverera på den långsiktiga strategi som företaget har slagit fast, säger Johnny Sjöström.

Johnny Sjöström är docent i materialvetenskap från Karlstad Universitet och har en executive MBA från Handelshögskolan i Stockholm. Han tillträder sin tjänst den 28 oktober 2024 och kommer fram till dess att fortsätta sin roll som divisionschef på Special Steels och förbereda sig på den nya positionen.

Martin Lindqvist kvarstår som vd och koncernchef till den 27 oktober 2024.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Viktoria Karsberg, Head of Corporate Identity and Group Communications,
viktoria.karsberg @ ssab.com, tel: +46 72 233 5288
Gunillla Hjalmarson, Head of External Communications, gunilla.hjalmarson @ ssab.com,
tel: +46 76 117 9185

Denna information är insiderinformation som SSAB AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 augusti 2024 kl. 8.00 CEST.

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag som bygger en starkare, lättare och mer hållbar värld genom förädlade stålprodukter och tjänster. Tillsammans med våra partners har SSAB utvecklat SSAB Fossil-free™ steel och planerar att återuppfinna värdekedjan från gruvan till slutkunden, vilket i stort sett eliminerar koldioxidutsläpp från vår egen verksamhet. SSAB Zero™, ett till stor del koldioxidutsläppfritt stål baserat på återvunnet stål, stärker ytterligare SSABs ledande position och vårt heltäckande hållbara erbjudande oberoende av råvaran. SSAB har anställda i över 50 länder och produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. Följ med oss på resan! www.ssab.comFacebookInstagramLinkedInX och YouTube.