Olavi Huhtala, divisionschef för SSAB Europe, går i pension nästa år

Olavi Huhtala, divisionschef för SSAB Europe, har meddelat att han kommer att gå i pension under vintern 2025. En rekryteringsprocess för att hitta hans efterträdare inleds.

Olavi Huhtala har varit divisionschef för SSAB Europe och medlem i SSABs koncernledning sedan 2014. Han har varit anställd i företaget sedan 1987, från början i den del som följde med förvärvet av finska Rautaruukki. Olavi har innehaft flera ledande befattningar som bland annat Executive Vice President och chef för Ruukki Metals.

– Jag har haft fantastiska år på SSAB och förmånen att få arbeta tillsammans med alla engagerade och kompetenta kollegor. Tillsammans har vi byggt ett modernt företag med förbättrad produktmix och ökad säkerhet. Jag är stolt över att ha bidragit till viktiga händelser så som samgåendet mellan SSAB och Rautaruukki och under senare tid till omställningen till fossilfri stålproduktion. Nu är det dags för mig att göra något annat i livet och styra över min egen tid, säger Olavi Huhtala.

– Jag vill tacka Olavi för hans insatser för SSAB. Som ansvarig för en av divisionerna har han betytt mycket för att SSAB blivit det fina företag det är idag, med förbättrad lönsamhet och en ledande position inom den gröna omställningen, säger VD och koncernchef Martin Lindqvist.

Olavi kvarstår i sin roll som divisionschef för SSAB Europe till slutet av januari 2025. Han kommer därefter att vara kvar som rådgivare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Gunilla Hjalmarson, Head of External Communications, gunilla.hjalmarson @ ssab.com,
tel: +46 76 117 9185
Anna Molin, Press Officer, SSAB, anna.molin @ ssab.com, tel. +46 76 110 46 76

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag som bygger en starkare, lättare och mer hållbar värld genom förädlade stålprodukter och tjänster. Tillsammans med våra partners har SSAB utvecklat SSAB Fossil-free™ steel och planerar att återuppfinna värdekedjan från gruvan till slutkunden, vilket i stort sett eliminerar koldioxidutsläpp från vår egen verksamhet. SSAB Zero™, ett till stor del koldioxidutsläppfritt stål baserat på återvunnet stål, stärker ytterligare SSABs ledande position och vårt heltäckande hållbara erbjudande oberoende av råvaran. SSAB har anställda i över 50 länder och produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. Följ med oss på resan! www.ssab.comFacebookInstagramLinkedInX och YouTube.