Politiska strejker i Finland påverkar SSABs resultat

De politiska strejker som startade i Finland den 11 mars 2024 beräknas försvaga SSAB Europes rörelseresultat för första kvartalet med cirka 350 miljoner kronor. Fortsätter de under årets andra kvartal kommer strejkerna också att försvaga rörelseresultatet med uppskattningsvis 125 miljoner kronor för varje vecka.

Strejkerna är politiskt inriktade och handlar inte om SSAB’s relation till anställda. SSAB’s verksamhet påverkas av strejken, men SSAB kommer att försöka begränsa påverkan för kund.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Viktoria Karsberg, VP Head of Corporate Identity and Group Communications, viktoria.karsberg@ssab.com, tel +46722335288
Per Hillström, Head of Investor Relations, per.hillstrom @ ssab.com, tel. +46 702 95 29 12

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag som bygger en starkare, lättare och mer hållbar värld genom förädlade stålprodukter och tjänster. Tillsammans med våra partners har SSAB utvecklat SSAB Fossil-free™ steel och planerar att återuppfinna värdekedjan från gruvan till slutkunden, vilket i stort sett eliminerar koldioxidutsläpp från vår egen verksamhet. SSAB Zero™, ett till stor del koldioxidutsläppfritt stål baserat på återvunnet stål, stärker ytterligare SSABs ledande position och vårt heltäckande hållbara erbjudande oberoende av råvaran. SSAB har anställda i över 50 länder och produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. Följ med oss på resan! www.ssab.comFacebookInstagramLinkedInX och YouTube.