Ruukki lanserar ett nytt produkterbjudande; LowCarbon – med utsläppsminskningar på upp till 70 procent

Ruukki Construction, ett bolag i SSAB-koncernen, lanserar ett nytt produkterbjudande, Ruukki® LowCarbon. Detta är Ruukkis svar på allt hårdare miljöbestämmelser och på kundernas önskemål att kunna minska livscykelutsläppen från sina byggnader. Den första produkten i sortimentet är Ruukki® Classic LowCarbon, en takprofil vars utsläppspåverkan är upp till 70 procent lägre än från en motsvarande takprofil av standardstål. I Skandinavien kommer taksortimentet för bostadshus att marknadsföras under namnet Plannja Infinity.

Tillsammans med Peab, SSAB och Wihlborgs presenterade Ruukki världens första byggnad med fossilfritt stål i november 2023. Byggnaden är ett logistikcenter, Tomaten 1, i Sverige. Foto: Stefan Olsson

Produktserien Ruukki® LowCarbon omfattar högkvalitativa byggprodukter tillverkade av det återvunna stålet SSAB Zero™, med den biobaserade kulörbeläggningen GreenCoat. Produkterna tillverkas nära kunderna i Finland, Sverige, Estland och Polen. Produktionen drivs med fossilfri energi och produkterna levereras i optimerade förpackningar som transporteras fossilfritt. Produktsortimentet, som omfattar högkvalitativa premiumprodukter, kommer successivt att införas i alla Ruukkis produktgrupper och från 2026 kommer även SSAB Fossil-free™ stål ingå i erbjudandet

Takprofilen Ruukki Classic LowCarbon med stående söm profileras med hjälp av fossilfri el och får därmed låga koldioxidutsläpp. Förpackningsmaterialen optimeras för att minimera avfall och utsläpp. Dessutom väljer vi fossilfria alternativ för både interna och externa transporter när så är möjligt. Produkten erbjuds även med en integrerad lösning för att utvinna solenergi.

Produkttillgängligheten skiljer sig från marknad till marknad, men kundleveranser ska komma igång från och med andra kvartalet 2024.

– Vi vill föra byggbranschen mot koldioxidneutralitet. Genom att göra hållbara val kan våra kunder minska koldioxidavtrycket från sina byggnader avsevärt. Genom att till exempel välja takprodukten Ruukki Classic LowCarbon kan kunden minska utsläppen från sin nya byggnad nästan lika mycket som genom att avstå från bilen i ett år, säger Jouni Metsämäki, SVP, Head of Roofing inom Ruukki Construction.

Förutom produktsortimentet LowCarbon erbjuder Ruukki andra hållbara lösningar som hjälper kunderna att uppfylla sina hållbarhetsmål och att bidra till minskade klimatförändringar, cirkulär ekonomi, biologisk mångfald och säkerhet och välbefinnande för människor. Läs mer: www.ruukki.com/sustainability.

För mer information:
Jouni Metsämäki, SVP, Head of Roofing, Ruukki Construction, Jouni.metsamaki@ruukki.com