Sammankallande av extra bolagsstämma med anledning av styrelseordförandens avgång

Med anledning av de ägarförändringar som ägt rum i SSAB under maj och juni i år har SSABs styrelseordförande, Bengt Kjell, idag meddelat styrelsen att han snarast möjligt önskar avgå som ledamot och ordförande i styrelsen.

Styrelsen har vidare informerats om att valberedningen i SSAB, efter att ha fått information om Bengt Kjells avsikt, berett ärendet och beslutat att föreslå den nuvarande ledamoten Lennart Evrell som ny styrelseordförande samt att antalet ledamöter i styrelsen reduceras till sju (för närvarande åtta ledamöter).

Med anledning härav har styrelsen beslutat sammankalla en extra bolagsstämma så snart som möjligt genom en kallelse som kommer att offentliggöras i vederbörlig ordning.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Hillström, Head of Investor Relations, SSAB, tel +46 70 295 2912, per.hillstrom@ssab.com

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. www.ssab.comFölj med oss även i sociala medier: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter och YouTube