SSAB avyttrar IPSCO:s rörverksamhet för 4 025 miljoner USD kontant

SSAB avyttrar sin nordamerikanska rörverksamhet (“IPSCO Tubulars”) till Evraz för
4 025 miljoner USD kontant.
• Transaktionen innebär att SSAB kommer att kunna fokusera på sin kärnverksamhet och i en snabbare takt utveckla nischen höghållfasta stål
• SSAB behåller största delen av IPSCO:s stålverksamhet och de fulla synergieffekterna från förvärvet av IPSCO
• Köpeskillingen ska primärt användas för att minska skuldsättningen. SSAB:s nettoskuldsättningsgrad proforma 2007-12-31 sjunker från 148% till 62%

SSAB har ingått avtal med Evraz Group S.A. (”Evraz”) avseende en försäljning av SSAB:s nordamerikanska rörverksamhet, IPSCO Tubulars, för 4 025 miljoner USD på skuldfri bas. IPSCO Tubulars förvärvades som en del av SSAB:s förvärv av IPSCO under 2007 och hade en försäljning om 2,4 miljarder USD och ett rörelseresultat före avskrivningar om 0,4 miljarder USD under 2007. Ingen realisationsvinst eller –förlust förväntas från affären.
Transaktionen förväntas vara slutförd under andra kvartalet 2008 och är villkorad av myndighetsgodkännanden.
Avtalet mellan SSAB och Evraz omfattar försäljningen av 12 rörverk, stålverken i Regina och Koppel, som försörjer rörverksamheten, samt tillhörande skrotanläggningar. IPSCO Tubulars har cirka 3 250 medarbetare.
SSAB behåller största delen av stålverksamheten som ingick i förvärvet av IPSCO och omfattar de två stålverken i Mobile (Alabama) och Montpelier (Iowa) samt fyra klippsträckor. Dessa stålverk har en årlig sammanlagd kapacitet om cirka 2,5 miljoner ton råstål. Den kvarvarande verksamheten har cirka 1 050 medarbetare.
Varumärket IPSCO är starkt förknippat med rörverksamheten och ingår i transaktionen. Stålverksamheten kommer att drivas som en egen division inom SSAB. SSAB kommer under en övergångsfas ha tillstånd att fortsätta använda varumärket IPSCO.
”Försäljningen gör att vi kan fokusera på vår kärnverksamhet, att vara en världsledande nischproducent av höghållfasta stål. Nu kan vi snabbare utveckla vår stålverksamhet samt expandera på nya marknader. IPSCO Tubulars får genom affären en ägare med fokus på rörverksamheten”, säger Olof Faxander, VD och koncernchef för SSAB.

Om SSAB
SSAB är en ledande tillverkare av höghållfast stål. Koncernens stålverksamhet består av tre divisioner – Division Tunnplåt (huvudanläggningar i Borlänge och Luleå), Division Grovplåt (Oxelösund) och Division Nordamerika – samt två dotterbolag – Plannja som är verksamt inom vidareförädling och Tibnor som är koncernens handelsbolag. 2007 var koncernens omsättning cirka 48 miljarder SEK. SSAB har cirka 13 000 anställda i verksamheter eller kontor i över 40 länder och med en världsomfattande försäljning.

Om Evraz
Evraz Group S.A. is one of the largest vertically-integrated steel and mining businesses. In 2007, Evraz Group produced 16.3 million tonnes of crude steel. Evraz Group's principal assets include three of the leading steel plants in Russia: Nizhny Tagil (NTMK) in the Urals region and West Siberian (Zapsib) and Novokuznetsk (NKMK) in Siberia, as well as Palini e Bertoli in Italy, Evraz Vitkovice Steel in the Czech Republic, Evraz Oregon Steel Mills and Claymont Steel headquartered in the USA. Its fast-growing mining businesses comprise Evrazruda, the Kachkanarsky (KGOK) and Vysokogorsky (VGOK) iron ore mining complexes, Yuzhkuzbassugol company and an equity interest in the Raspadskaya coal company. The mining assets enable Evraz Group to be a vertically-integrated steel producer. Evraz Group also owns and operates the Nakhodka commercial sea port, in the Far East of Russia. Evraz vanadium operations comprise Strategic Minerals Corporation, USA, and Highveld Steel and Vanadium Corporation, South Africa.

Rådgivare
Deutsche Bank har ensam agerat finansiell rådgivare till SSAB. White & Case är legal rådgivare till SSAB.

Presskonferens och direktsänd webcast
En presskonferens för media och analytiker kommer att hållas klockan 10.00 på World Trade Center (WTC), Kungsbron 1, Stockholm i konferensrum: ”Stockholm”. Det kommer finnas möjlighet att att delta via en direktsänd webcast via SSAB:s hemsida – www.ssab.se. Önskar du delta via telefon samt om du önskar ställa frågor under presskonferensen via telefon, vänligen ring in på följande telefonnummer, 08-505 598 53 (Sverige), +44 (0)20 3043 2436 (UK), +1 866 458 40 87 (USA). Frågor angående webcast besvaras av Heidi Wendt, tfn: 08-45 45 756.

Ytterligare uppgifter om transaktionen finns i bifogat pdf-format av pressmeddelandet.