SSAB deltar vid COP 26 i Glasgow

SSAB kommer att delta i möten i samband med FN:s klimatförhandlingar vid COP26 i Glasgow för att lyfta vikten av effektiva ramverk för industrins omställning som stödjer möjligheten att uppnå FN:s klimatmål.

- Vi är på klimatmötet i Glasgow för att visa att det både är möjligt och nödvändigt att ställa om stålindustrin och i princip eliminera koldioxidutsläppen vid produktion av stål. Men för att stödja en snabb och rättvis omställning med möjlighet att nå FN:s klimatmål behövs kraftfulla beslut av stats- och regeringscheferna på COP26. Vi behöver sätta ett pris på koldioxidutsläpp globalt och vi behöver ramverk som stödjer goda och lika förutsättningar för omställning, säger Martin Lindqvist, vd och koncernchef SSAB.

SSABs mål är att tillverka fossilfritt stål och att tillsammans med våra partners skapa en helt fossilfri värdekedja för stålproduktion. I juli producerade SSAB världens första fossilfria stål gjort av järnsvamp framställd med hjälp av HYBRIT-teknik, dvs. reduktion med användning av 100% fossilfri vätgas i stället för kol och koks. År 2026 har SSAB för avsikt att förse marknaden med fossilfritt stål i kommersiell skala.

SSAB, LKAB och Vattenfall skapade HYBRIT, Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology, 2016 med målet att utveckla en teknik för fossilfri järn- och stålframställning. HYBRIT-tekniken ersätter kol och koks, traditionellt använt för järnmalmsbaserad ståltillverkning, med fossilfri el och vätgas. Processen eliminerar i stort sett koldioxidutsläpp i stålproduktionen.

Läs mer här: www.ssab.se/fossilfritt

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mia Widell, presschef SSAB, mia.widell@ssab.com, tel. +46765272501

Du kan följa SSABs deltagande på COP26 här:

MÅNDAG 1 NOVEMBER

9.30-10.00 Invigning Svenska Paviljongen, blå zonen

14.30-15.30 Seminarium: Industry Transformation in a rapidly changing world

Plats: Svenska paviljongen, blå zonen samt digitalt

17.00-17.40 Seminarium:  How we accelerate decarbonisation in transport and industry.

Plats: Svenska paviljonen, blå zonen

SSAB deltar också delta under tiden 2 november till 10 november. För mer information kontakta mia.widell@ssab.com

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. www.ssab.comFölj med oss även i sociala medier: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter och YouTube