SSAB emitterar hållbarhetslänkade obligationer om 2 100 Mkr

SSAB AB har framgångsrikt emitterat två femåriga icke-säkerställda hållbarhetslänkade obligationer om 2 100 Mkr under bolagets EMTN program om EUR 2 mdr, daterat 12 maj 2023. De nya obligationerna förfaller i juni 2028 och har en kupong på 3mån Stibor + 170 bps för Floating Rate Notes (600 Mkr), respektive 4,875 % för Fixed Rate Notes (SEK 1 500 Mkr). Transaktionen blev övertecknad med god marginal efter ett stort intresse från investerare. Intäkterna kommer att användas till finansiering av bolagets verksamhet.

SSAB leder stålindustrins gröna omställning, med ambitionen att i stort sett eliminera koldioxidutsläppen från den egna verksamheten till omkring 2030. Lanseringen av en ny hållbarhetslänkad obligation under ramverket, SSAB Sustainability-Linked Finance framework, stödjer SSAB’s strategi och är i linje med våra hållbarhetsmål.

”Det stora intresset och det förtroende som våra investerare har visat i samband med emissionen är mycket glädjande. Vi känner ett stort stöd för våra planer för att ställa om till fossilfri ståltillverkning”, säger Leena Craelius, finansdirektör vid SSAB.

I samband med transaktionen genomförde SSAB ett återköp om 878 Mkr av den utestående SEK-obligation med förfallodatum 26 juni 2024.

DNB Markets och Nordea har agerat som finansieringsrådgivare i transaktionen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Kati Vellinki, Vice President, Head of Treasury, tel: +358 50 415 4016, kati.vellinki@ssab.com
Peter Nordquist, Head of Funding and Markets Operations, tel: +46 72 561 5573, peter.nordquist@ssab.com

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. www.ssab.comFölj med oss även i sociala medier: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter och YouTube