SSAB har siktet på den växande kinesiska marknaden

SSAB marknadsför sig på världsutställningen i Shanghai för att ytterligare växa på den kinesiska marknaden. Den 13 maj och 14 kommer SSABs vd Olof Faxander och chefen för affärsområdet SSAB APAC Martin Pei, att dela sin syn på utvecklingen i Kina under SSABs kundseminarier i den svenska paviljongen på World Expo 2010.

År 2015 förväntas den asiatiska marknaden, av vilken Kina utgör en stor del, stå för 20 procent av SSABs volym av nischprodukter, jämfört med 7 procent 2008. En ny investering i en färdigställningslinje i Kunshan utanför Shanghai kommer att korta ledtiderna och ge en bättre service till de kinesiska kunderna. SSAB arbetar nu på att ytterligare stärka organisationen i Kina genom att rekrytera lokala talanger. - Det är ingen tvekan om att Kina kommer att driva den globala efterfrågan på stål i framtiden. Kina är en allt viktigare marknad för SSAB och vi fortsätter investeringarna och ökar vår lokala närvaro, säger SSABs vd Olof Faxander. SSABs höghållfasta stål efterfrågas särskilt inom tunga transporter och fordonsindustrin. SSABs varumärken Hardox, Weldox, Domex och Docol, möjliggör för kunderna att skapa starkare, lättare och mer hållbara produkter. - SSAB har produkter och kunskap för att bygga en mycket starkare position i Kina och i övriga Asien. Vår arbetsmodell med kunskapsutbyte har visat sig vara mycket framgångsrik. Vi förser inte bara våra kunder med material. Lika viktigt är vårt fokus på kundvård och support. Vi vill hjälpa våra kunder att tänja gränserna för vad som är möjligt med stål, säger Martin Pei affärsområdeschef för SSAB APAC (Asia and Pacific). Under den 13 och 14 maj kommer Olof Faxander och Martin Pei få sällskap av tekniska experter från SSAB. I flera seminarier kommer ett stort antal kunder att få ta del av de senaste innovationerna från SSAB och vilka möjligheter det kan innebära för kinesiska tillverkare i olika branscher. - Vi tycker att SSABs sätt att arbeta passar väl in på temat för den svenska paviljongen i världsutställningen i Shanghai - Spirit of innovation. Tack vare uppfinningsrikedom och en vilja att alltid förbättra våra produkter har vi kunnat göra framgångsrika affärer i mer än tre decennier, säger Olof Faxander.