SSAB inviger 100-miljonerssatsning i Kina

I dag, 30/8, invigs SSABs Plate Center i Kunshan, utanför Shanghai i Kina. Det sker vid en ceremoni i anläggningen i närvaro av bland andra SSABs VD, Sveriges generalkonsul och lokala politiker och tjänstemän.
SSAB har investerat 100 miljoner SEK i en anläggning för mottagning, lagring, skärning samt paketering av plåt. Det är SSABs första anläggning i Asien.

– Den snabba utvecklingen av Kinas ekonomi har inneburit en ökad efterfrågan på våra produkter. Investeringen i ett nytt Plate Center i Kina visar att vi engagerar oss i den här marknaden, det är också ett viktigt steg för SSAB-koncernens globala expansionsstrategi. Det sa SSABs VD Olof Faxander i sitt invigningstal.

Konsul Lars Andreasson vid Sveriges Generalkonsulat i Shanghai underströk vikten av etableringen av SSABs Plate Center. SSAB är världsledande inom området kylda stål och etableringen bidrar ekonomiskt och industriellt till utvecklingen i regionen. Flera andra svenska företag har etablerat sig i Kunshan-området där det finns goda utvecklingsmöjligheter.

SSABs Plate Center består av en 4000 kvadratmeter stor produktionshall, dessutom finns
ett stort lagringsutrymme för plåt, för en volym på 20 000 ton. I första hand är det lager för varumärkena HARDOX och WELDOX.
I och med lagringsmöjligheterna minskas ledtiderna och kunder i Asien får sin beställda plåt snabbare.
I enlighet med SSAB division grovplåts miljöpolicy utrustas Plate Center med system som eliminerar damm och rök under verksamheten.

En kontorsbyggnad på 650 kvadratmeter kommer att bli huvudkontor med plats för bl.a. 15 personer för marknadsföring och försäljning i Asien och Australien. Det nuvarande kontoret i Shanghai som drivs av division grovplåt inom SSAB-koncernen kommer att flyttas till Plate Center i Kunshan.

Byggtiden för SSABs Plate Center i Kina har varit drygt sju månader.