SSAB klär den svenska paviljongen i Shanghai med energisparande stål

Fasaden och taket på den svenska paviljongen på världsutställningen i Shanghai täcks av ett unikt klimatsmart stål. Det energisparande stålet Prelaq Energy från SSAB reducerar behovet av luftkonditionering i varma klimat med upp till 15 procent eftersom det tar upp mindre av värmen från solens strålning.

Paviljongens tak är klargult och ytterväggarna är klädda i vit perforerad Prelaq Energy-plåt. Perforeringen i stålet bildar en karta över Stockholms gatunät, men är inte bara dekorativ. Prelaq Energys egenskaper kan reducera energiförbrukningen i byggnader med upp till 15 procent. Hemligheten ligger i plåtens färgblandning och pigment som reglerar inkommande värmestrålning och bidrar till ett behagligare inomhusklimat. Vårt högteknologiska stål innebär en energibesparing i kylning och ventilation, vilket leder till minskad miljöpåverkan, säger Martin Pei, SSABs affärsområdeschef för SSAB APAC (Asia Pacific). Det stämmer också bra med det gemensamma temat för hela världsutställningen – Better Cities, Better Life. Den svenska paviljongen visar samspelet mellan stad och natur. Naturen har också varit en inspirationskälla i utvecklingen av Prelaq Energy. Materialets egenskaper kan jämföras med löven på träden som verkar värmeavledande vid stark solbestrålning. Mellan den 1 maj och 31 oktober väntas ungefär hundra miljoner människor besöka världsutställningen. I Shanghai når utomhustemperaturen runt 40°C under sommarmånaderna, men tack vare Prelaq Energy kan besökarna i den svenska paviljongen uppleva en inomhusmiljö som är både behaglig och miljövänlig. Den 13 och 14 maj finns SSABs högsta ledning i den svenska paviljongen i Shanghai. I tre seminarier visar SSABs experter hur företagets produkter kan förbättra exempelvis bil- och konstruktionsindustrin. Deltagarna kommer också att få chansen att uppleva hur höghållfasta stålprodukter fungerar i praktiken.