SSAB sponsrar landslagsåkarna Frida Karlsson och Maja Dahlqvist

I slutet på november startar världscupen i längdskidåkning. SSAB vill önska de svenska landslagsskidåkarna Frida Karlsson och Maja Dahlqvist stort lycka till inför säsongen som även innehåller ett VM i Oberstdorf. De två åkarna sponsras av SSAB som en del av företagets varumärkesarbete.

- Jag är en tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna och älskar att utmana mig själv och testa gränserna. Jag provar ständigt nya vägar i min träning för att bli en ännu bättre skidåkare och jag hoppas att min drivkraft kan inspirera anställda på SSAB i deras arbete med kultur och värderingar, säger Frida Karlsson.  Frida som nyss fyllt 21 år har redan hunnit med att ta tre VM-medaljer i seniorsammanhang och besegrade ”omöjliga” Therese Johaug i Holmenkollens klassiska tremil i våras.

- Jag har varit med i landslagssammanhang ett tag nu och hunnit uppleva både med- och motgångar. Vinster och pallplaceringar är ju drivkraften till att jag håller på men även tyngre perioder har utvecklat mig och gjort mig starkare, både som skidåkare och människa. Att nå framgång efter en period av motgångar är ju faktiskt en ännu större upplevelse. Mitt sätt att tänka och jobba med min skidåkning hoppas jag kan inspirera medarbetarna på SSAB att kämpa och aldrig ge upp, säger Maja Dahlqvist. Till Majas främsta meriter hör 15 pallplatser i världscupen (nio individuellt och sex i lag) samt ett VM-guld i sprintstafett från Seefeld 2019.

Både Frida och Maja lyfter särskilt fram vikten av ett klimatarbete som gör skillnad. Som skidåkare blir man hela tiden påmind om hur viktigt klimatarbetet är och SSAB’s banbrytande arbete för en fossilfri stålindustri känns helt rätt och väldigt inspirerande, säger Frida och Maja.- Maja och Frida har båda två ett mycket starkt driv och står upp för det de tror på. Som professionella längdskidåkare utmanar de sig själva på ett sätt som går långt utöver det vanliga. Det är värderingar som vi på SSAB gillar. SSAB vill vara med och bygga en lättare, starkare och mer hållbar värld. Ska vi lyckas med det måste vi våga vara före vår tid, driva utvecklingen och stå för det vi tror är rätt och riktigt, säger Viktoria Karsberg, kommunikations- och varumärkeschef på SSAB.Maja och Frida kommer att bära SSABs logotyp på sina ytterkläder under säsongens världscuptävlingar och på VM, samt på sina tränings- och klubbkläder. Som en del av samarbetet med Maja och Frida släpper SSAB en film med skidåkarna.